200 sekunder

Larmar om arbetsvillkoren på Burger King: ”Vi blev utnyttjade”

avKristina Edblom, Lindah C Mohlin

Underbemanning, uteblivna raster och chefer som inte får verksamheten att gå ihop.

Alla tidigare anställda på Burger King som 200 sekunder talat med vittnar om dålig arbetsmiljö – som i sin tur leder till matsnusk.

– Det är ingen nyhet för oss, säger Johan Svensson, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

Aftonbladets och Viafrees program 200 sekunder avslöjade i går 14 medarbetares och tidigare medarbetares hårda kritik mot arbetsgivaren Burger King. Sedan dess har ytterligare ett fyrtiotal anställda och ex-anställda hört av sig.

De bekräftar uppgifterna i programmet och vittnar om hårt arbetsklimat, obetalt arbete, underbemanning och repressalier och hot om uppsägning för den som slänger för mycket eller inte arbetar tillräckligt fort.

– Det ställdes orimligt högra krav från franchisetagaren ner till oss på restaurangen, vi skulle hålla oss till budgeten, sälja mer, slänga mindre, bättre servicetider, skära ner på personal, bara ha billig personal. Kunde man inte följa målen och visa resultat, då fick man skit för det också, säger en tidigare anställd.

Burger King i Sverige är en franchisekedja, det vill säga restaurangerna drivs av flera olika, oberoende ägare. Såväl anställda som franchisetagare runtom i Sverige vittnar om dåliga arbetsvillkor.

Franschisetagare berättar att de kämpar för att kunna betala avgifterna till Burger King, samtidigt pressas de anställda för att få lönsamheten att gå ihop.

Foto: Läsarbild från Burger King

Här är några av vittnesmålen som Aftonbladet tagit del av:

Det var mycket obetalt arbete. Det var inte ofta man fick rast, vi var under en extrem press, underbemannade hela tiden

– sagt av Björn, som arbetade på Burger King under ett och ett halvt år fram till våren 2018.

Jag blev ofta utskälld av cheferna, vi var alltid underbemannade och jag fick inte ta in extra personal, de sa att vi skulle klara det själva

– sagt av tidigare arbetsledare som slutade i våras.

Det var väldigt stressigt, det var omöjligt att följa reglerna vi hade med den bemanningen. Till och med på utbildningen säger de att det är omöjligt att bedriva verksamhet om man ska följa reglerna

– sagt av tidigare anställd som slutade i vintras.

Man sprang mellan kassan och köket vilket inte var så hygieniskt. Jag kunde jobba sex–sju timmar utan rast

– sagt av tidigare anställd.

Det är rent helvete att bedriva restaurang åt dem. De mjölkar oss på pengar, de vill att vi bygger upp restauranger som de sen ska kunna ta över.

– sagt av franschisetagare

Vi känner oss lurade, vi blev lovade guld och gröna skogar men fick jobba som slavar

– sagt av franschisetagare

Facket: ”Det är allvarligt”

Hotell- och restaurangfacket har tagit del av uppgifterna från de tidigare anställda och bekräftar bilden.

– Det är ingen nyhet för oss. Det är allvarligt, problematiskt och beklagligt. Det här är inte människor som har så lätt att göra sin röst hörd, det är deras första jobb och det är inte så många som är med i facket, säger Johan Svensson, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

Hur kommer ni att agera?

– Jag ska diskutera det med mina kolleger, men generellt när vi får fram sådana här uppgifter inleder vi en förhandling med arbetsgivaren, säger Johan Svensson.

200 sekunder har sökt Burger King som skriver i ett uttalande:

”Vi strävar efter att driva trygga och bra restauranger för både gäster och anställda och genomför ofta kontroller för att säkerställa att vi håller hög standard.”

Burger King har avböjt en intervju men lämnat två skriftliga uttalande (se det senaste nedan). Aftonbladet har fortsatt att söka representanter för Burger King. Vi har också skickat frågor om vilket ansvar ledningen och Burger King centralt har för de brister som framkommit.

200 sekunder är Aftonbladets och Viafrees tv-program för snabba gräv. Robert Aschberg, Kristina Edblom och Lindah C Mohlin synar maktmissbruk, samtidsfenomen och enskilda fall som väcker känslor.

SÅ TIPSAR DU 200 SEKUNDER

ARTIKELN HANDLAR OM