Busch vill sänka körkortsåldern till 16 år

Publicerad 2022-08-25

JÖNKÖPING. A-traktorerna stoppar upp trafiken och skapar långa köer.

Nu vill Ebba Busch (KD) sänka körkortsåldern till 16 år - någonting hon vill kalla ”Buschkort”.

– Vi är många som bor på landet och hamnar bakom de här A-traktorerna, som många gånger har bannat sig för man får ligga och krypköra bakom, säger hon.

På Elmiamässan i Jönköping samlas just nu 35 000 lastbilsintresserade för att klämma, känna och testsitta nylackerade lastbilar.

En av besökarna var Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch.

– Det här är inte en tvåaxlad liten donna, säger hon när hon sträcker sig fram till en stor ellastbil för timmerbilar.

Men hon kommer inte tomhänt. Ebba Busch går nu till val på att sänka körkortsåldern till 16 år - ett alternativ hon vill kalla ”Buschkortet”.

– Sverige är ett stort och avlångt land, där många unga behöver bilen för att ta sig till skolan, fritidsaktiviteter och till sommarjobben. Vi behöver göra det på ett tryggare och bättre sätt, säger hon.

Ebba Busch lanserade sitt körkortsförslag på en lastbilsmässa.

Men Kristdemokraterna vill inte göra avkall på trafiksäkerheten. Därför ska 16-åringarna bara få köra bil på landet, eller ”hjärtlandet” som Busch kallar det, inte i tätbebyggelse.

För att kontrollera att rätt bilar ska vara på rätt plats kommer de bilar som framförs av en 16-åring ha en märkning, som skulle kunna påminna om den man har för bilar som i dag övningskörs.

Ett annat problem med A-traktorer är att de stoppar dessutom upp trafiken, vilket Busch menar är en trafikfara då många gör dumma omkörningar.

– Det utgör en trafikfara när ett fordon kör väldigt, väldigt långsamt, jämfört med alla andra, säger hon.

Bilarna som körs av 16-åringar ska vara märkta, säger Ebba Busch

Lärare och polis: Tror inte på det

På lastbilsmässan minglar massviss med branschfolk omkring, och flera personer reagerar på Kristdemokraternas förslag. En av dem är Katrin Johansson, som arbetar som trafikpolis i Östersund.

Hon anser att det skulle vara en fara om 16-åringar skulle sätta sig i ett fullt fungerade fordon, då de inte har samma riskmedvetna körsätt.

– Jag tycker inte det är okej, jag tycker inte man är mogen för att köra en vanlig bil i den åldern, säger hon.

Att det blir mindre köer på vägarna tycker inte Katrin är anledning god nog.

– Jag förstår problemet, men att sänka körkortsåldern tror jag inte är en lösning.

Manfred Borg, som är lärare på fordon- och transportprogrammet på Lagmansgymnasiet i Vara. Han är på mässan tillsammans med sina elever, och känner väldigt många som befinner sig just i 16-årsåldern.

– Det är nog väldigt individuellt. En del är säkert mogna för att sätta sig i en personbil när de är 16, en del är det inte, säger han.

En trafikpolis på mässan är skeptisk till KD-förslaget.

Han tror dock att att hans elever skulle jubla om de fick ta körkort tidigare.

– Men om alla som var 16 år skulle få sätta sig i en bil skulle trafikolyckor öka, tror jag. Eller jag misstänker det i alla fall.

Ebba Busch håller inte med, och väljer att se fördelarna framför nackdelarna.

– När man har tittat på risker för 16 och 18 år i forskningen har man sett att det inte finns så stor skillnad. Jag ser bara fördelar med ungdomar som kan mer, har bättre behörighet och kan köra i rimlig hastighet.