Ny mätning: Väljarna trotsar partierna – vill höja åldersgränsen för epa-traktorer

Publicerad 2024-04-09

Svenska epa-traktorer har blivit storpolitik i Europa.

Samtliga partier förutom Miljöpartiet är emot en höjning av åldersgränsen från 15 till 16 år och snart ska frågan avhandlas i EU-rådet.

Men bland väljarna är stödet för en höjning starkt.

Snart kan åldersgränsen för att köra A-traktor, också känd som epa-traktor, höjas från 15 till 16 år.

EU-kommissionens förslag som ska nu förhandlas mellan medlemsstaternas regeringar i EU-rådet.

Förhandlingen föregicks av en omstridd omröstning, där S röstade emot åldersgränshöjningen men för ett helt lagförslagspaket som också innehöll höjningen.

Samtliga partier förutom Miljöpartiet i EU-parlamentet är emot en höjning av åldersgränsen.

Väljarna delar inte partiernas uppfattning

Men bland väljarna ser det annorlunda ut.

En opinionsundersökning som Demoskop utfört på uppdrag av Aftonbladet visar att 60 procent av de tillfrågade tycker att en åldersgränshöjning är ett ganska bra eller mycket bra förslag.

Endast 22 procent anser att det är ganska dåligt eller mycket dåligt förslag.

Partierna som försökt få kvar åldersgränsen på 15 år har därmed svagt stöd för det hos väljarna.

Nu är det alltså upp till regeringen att försöka stoppa åldersgränshöjningen.

– När regeringen ska ta ställning i frågan så kommer regeringen också medverka för att vi ska behålla 15-årsgränsen, sa statsminister Ulf Kristersson (M) vid en frågestund i riksdagen i februari.

Om det nya förslaget går igenom i EU-rådet krävs det att man i stället tar ett B1-körkort för att ha tillåtelse att köra A-traktor. Åldersgränsen för det kortet är 16 år.

Tvärt emot vad statsministern sa i riksdagen gjorde regeringen redan i december klart att man såg positivt på 16-årsgränsen.

Inför ett möte i EU sa infrastrukturminister Andreas Carlsons (KD) statssekreterare Johan Davidson i EU-nämnden att 16-årsgränsen är en ”möjlighet” för Sverige att ha kvar A-traktorerna överhuvudtaget.

– Det här är så att säga den räddning och det välbalanserade och även trafiksäkerhetshöjande förslag som finns för A-traktorerna. Det tycker vi är mycket bra, sa Davidson då.

Majoritet för att höja hastigheten

Ett annat förslag som ligger på bordet är att höja hastighetsbegränsningen för A-traktorer från 30 kilometer i timmen till 45.

I mätningen svarar 45 procent att det är ett ganska eller mycket bra förslag. 35 procent tycker att det är ganska eller mycket dåligt.

Män är mer positiva till att höja hastigheten. 54 procent av de tillfrågade männen ser positivt på att höja hastigheten, bland tillfrågade kvinnor är motsvarande siffra 34 procent.

Transportstyrelsen gjorde 2022 en utredning som bland annat tittade på hastighetshöjningen, då till 40 kilometer i timmen.

Myndigheten kom då fram till att en höjning skulle kunna öka mobiliteten och tillgängligheten för ungdomar, men till priset av att trafiksäkerheten försämras.

”Att höja hastigheten skulle medföra ökade trafiksäkerhetsrisker, framför allt för oskyddade trafikanter. För dem innebär en höjning till 40 km/tim ökad risk för allvarlig skada om en olycka inträffar”, skrev Transportstyrelsen i sin utredning.

På frågan om att helt förbjuda epa-traktorer uppger 49 procent att det är ett ganska eller mycket dåligt förslag. 32 procent anser att det är ett ganska eller mycket bra förslag.