Stefan, 16, vägrades hjälp i butiken – trots funktionsnedsättning

avEneida Berisha

NYHETER

16-åriga Stefan Milic kunde inte prova kläder inne på klädkedjan New Yorker i Uppsala. För att klä på sig behöver han assistans – vilket butiksbiträdet satte stopp för när hon inte tillät systern att följa med in.

– Jag förstår inte. Hur ska människor med speciella behov kunna prova deras kläder? säger systern Katarina.

Katarina, 18, och hennes lillebror Stefan Milic, 16, från Uppsala var under torsdagen ute på en shoppingrunda för att införskaffa sig lite nya vårkläder. Men inne på New Yorker fick den ett tråkigt avslut.

Stefan, som har Downs syndrom, behöver assistans för att kunna klä på och av sig. Då butiken har en policy om att det enbart får vistas en person i taget i omklädningsrummen ställde det till det för syskonen.

– Jag följde med honom in för han kan inte klä på sig själv, men då kommer ett butiksbiträde som säger att vi inte får gå in tillsammans, säger systern Katarina.

1 av 2 | Foto: PRIVAT.
Stefan och systern Katarina.

Hänvisade till stöldrisk

Katarina försökte förklara att hennes bror inte är kapabel att klä på sig själv.

– Jag sa tydligt att han inte klarar av att klä på sig själv på grund av hans funktionshinder men hon hade ingen förståelse alls.

Den anställda hänvisade till stöldrisken varpå Katarina ska ha förklarat att de kan lämna alla sina tillhörigheter, som väskor och jackor, utanför provrummet och gå med på att kontrolleras efteråt. Det fanns dock ingen möjlighet till det.

– Då frågade jag ”Hur ska jag göra då? Hur ska han kunna prova sina kläder om jag inte får hjälpa honom?” men hon hade inget svar på det, säger hon och fortsätter:

– Jag blev arg och upprörd. Jag började nästan gråta. Jag fick stå utanför och försöka förklara hur han skulle göra men han satt bara på golvet och förstod inte varför jag inte kom in och hjälpte honom. Samtidigt som hon står och tittar för att se om vi stjäl något.

1 av 3 | Foto: ARKIVBILD: COLOURBOX
Via sitt huvudkontor i Tyskland hälsar New Yorker att de beklagar.

New Yorker: Vi beklagar djupt

Katarina, som dessutom är Stefans personliga assistent, kände sig handfallen i situationen.

– Jag förstår inte. Hur ska människor med speciella behov kunna prova deras kläder? undrar hon.

När Aftonbladet kontaktar butiken i Uppsala för att fråga just det säger de först att de ska undersöka händelsen. När de återkommer menar de att huvudkontoret i Tyskland är bättre lämpade att svara på frågor kring den – och hänvisar istället dit.

I ett mejl från Susanna Schreiner, presskontakt på New Yorkers huvudkontor i Tyskland, skriver hon:

Vi beklagar händelsen djupt. Det har aldrig varit vår avsikt att diskriminera någon. Den här händelsen är en enskild sådan och vi kommer se till så att något liknande aldrig inträffar”.

Vidare skriver de att de ber om ursäkt till syskonen och att de kommer att vidta åtgärder.

Vi kommer att fokusera mer på att arbeta på att öva våra medarbetare på att reagera på ett annat sätt när situationer som dessa uppstår. Våra butiker är tillgängliga för alla och vi vill att alla ska känna sig bekväma med att shoppa hos oss” skriver Schreiner.

ARTIKELN HANDLAR OM