'Drogpåverkade förare mindre farliga än fulla'

Uppdaterad 2015-02-11 | Publicerad 2015-02-10

Drogpåverkade bilförare löper mindre risk att krocka än alkoholpåverkade.

Förare som testats positivt för marijuana är inte farligare i trafiken än de som är varit nyktra bakom ratten.

Det visar en statlig studie gjord i USA.

Att röka marijuana och sedan sätta sig direkt bakom ratten är dock inte att rekomendera.

Det är farligt att dricka och köra bil. Bruk av alkohol i samband med bilkörning är förbjudet, i olika grad, i världens alla hörn. Även droganvändning i samband med bilkörning är straffbart. I Sverige har vi nolltolerans mot drograttfylla (4§2 trafikbrottslagen)

En amerikansk studie från Myndigheten för säkerhet på motorvägarna, som är en del av USA:s transportdepartement, visar att alkohol är en mycket större vägbov än marijuana, antidepressiva läkemedel, smärtstillande och lugnande medel samt alla andra illegala eller lagliga substanser som tagits upp i studien. I alla fall när man tittat på mätbara nivåer hos förare polisen stannat.

De som använt marijuana och visat spår av detta i polisens tester utgjorde inte en större trafikfara än de som inte använt drogen eller druckit alkohol innan bilkörningen, skriver Washington Post.

Kvar i kroppen

Myndigheten skriver att det finns flera faktorer bakom resultaten.

”De flesta psykoaktiva droger är kemiskt komplexa molekyler vilkas absorption, effekter och utgång ur kroppen är svåra att förutspå. Betydande skillnader finns mellan individer gällande hur och när de här processerna uppträder. Jämförelsevis är alkohol mer förutsägbart”, skriver författarna i studien.

Hos personer som använder marijuana ofta så kan mätbara halter av den aktiva substansen THC också upptäckas i kroppen dagar och veckor efter senaste brukartillfället, till skillnad mot alkohol.

Flera studier har tidigare visat att det är farligt att röka marijuana och sedan sätta sig bakom ratten.

Problemet är att THC-nivån är en dålig indikator för polisen, då det finns många faktorer som påverkar hur mycket som finns kvar i förarens kropp vid en given tidpunkt.

Läs studien här (Nedladdning PDF)

Följ ämnen i artikeln