Bedrägerier mot äldre ökar kraftigt

Publicerad 2018-08-30

Bedrägerierna mot åldringar har ökat explosionsartat – och i juli var det värre än någonsin tidigare.

Till Barbro Davidsson, 83, ringde en man som utgav sig för att vara läkare och sa att hon var döende i cancer.

– Han sa att det fanns en medicin som skulle vara fantastisk som tyvärr inte fanns i Sverige. Den skulle jag få om jag betalade 40 000 kronor, säger hon.

Brott med äldrebedrägerier har ökat lavinartat under det gångna året. Sedan årsskiftet har antalet anmälningar ökat med 70 procent jämfört med samma period förra året – och i juli var ökningen 142 procent – den värsta siffran någonsin. Detta visar ny statistik från polisen.

Barbro Davidsson från Eskilstuna utsattes för ett bedrägeriförsök förra året.

– Det var en person som ringde upp mig och sa att han var läkare från vårdcentralen. Han sa att de hade upptäckt att jag hade en aggressiv cancer i benet. Jag sa att det måste vara fel, men han insisterade. Sen rabblade han upp mitt personnummer och allt, säger Barbro Davidsson.

Barbro berättar att han var vältalig och lät precis som en läkare. Han förklarade för henne att det fanns hopp om hon kunde betala 40 000 kronor för en särskild medicin.

”Det var fruktansvärt”

– Jag sa att jag inte hade de pengarna. Men då sa han att han kunde lägga ut det åt mig i utbyte mot en garanti. Då undrade han om jag hade guld som jag kunde posta honom.

Barbro säger att hon i det ögonblicket var så chockad att hon trodde att det var på riktigt. Hon började fundera på vilket guld hon hade hemma.

– Det var fruktansvärt, det går inte att förklara. Jag trodde att jag var döende. Jag började fundera på hur lång tid jag hade kvar att leva.

Men efter en stund började Barbro ana ugglor i mossen. Hon ringde upp sin vårdcentral och där förklarade en person att det inte var en riktig läkare som hade ringt henne.

– Efter en timme ringde han upp igen och frågade om jag hade postat smyckena, men då talade jag om att han var genomskådad. Då sa karlfan att han var besviken på mig. Men jag slängde bara på luren, säger 83-åringen.

Bedragarna manipulerar

Barbro är långt ifrån ensam. Jan Olsson, polis på bedrägeriroteln, säger att ”kundtjänstbedrägerier” blir allt vanligare. Då utger sig bedragaren för att ringa från till exempel banken eller polisen.

– Förut har det varit väldigt mycket bank-id som man har lockat folk att missbruka. Nu är det bankdosor som de kommer över genom att manipulera den de ringer till. I över 90 procent av fallen är det bankdosor och inte bank-id.

De kriminella lurar folk med något som kallas ”social engineering” . De manipulerar dig genom att påstå att de behöver tillgång till ditt bankkonto för att på olika sätt hjälpa till, när hon/han i själva verket länsar ditt konto.

Många gånger har de kriminella även ”spoofat” telefonnumret de ringer från. Det innebär att det på en nummerpresentatör ser ut som att det är exempelvis bankens nummer.

Jan Olsson tror att ökningen beror på att kriminella inspireras av varandra.

– Varför det blir en ökning över huvud taget är för att det dyker upp ”copycats” som ser vilka enorma pengar som dessa kriminella individer kommer över. Då hakar andra personer med total avsaknad av empati på trenden för att tjäna pengar.

I de värsta fallen har offren lurats på flera miljoner kronor.

För att undvika att bli bedragen ska man aldrig lämna ut sina bank- eller personuppgifter till någon som påstår sig vara från någon myndighet eller bank.

– Man ska aldrig lämna ut sina koder till någon som hör av sig på sms, mejl eller telefon. Det gäller oavsett vem personen säger sig vara, säger Jan Olsson.

Följ ämnen i artikeln