Ännu inget slut på Norwegian-strejken

Publicerad 2015-03-05

Ytterligare 35 000 passagerare drabbas idag

Pilotstrejken fortsätter mot Norwegian.

Även idag drabbas runt 35 000 passagerare av inställda flyg.

Nu vill det krisdrabbade företaget ha hjälp av medlare för att få ett slut på konflikten, rapporterar NRK.

Nästan alla Norwegians inrikesflyg är inställda och även de flesta avgångarna mellan de skandinaviska huvudstäderna har ställts in, uppger Norwegian.

Även morgonens flygningar till Riga och Krakow från Arlanda är inställda.

Natten mot torsdagen var Norwegians ledning åter i kontakt med det norska fackförbundet Parat i syfte att försöka hitta en lösning på konflikten. Nu begär bolaget hjälp av medlare för att få ett slut på strejken som idag drabbar runt 35 000 resenärer.

Svenska piloter i strejk

Sedan igår kväll deltar även Svensk Pilotförening i strejken för att visa sitt stöd till Norwegian Pilot Union och Parats kamp, genom att ta ut de medlemmar som är anställda i Norwegian i sympatiåtgärder.

– Det är en extremt viktig konflikt som handlar om piloternas möjlighet att ha en fortsatt anställning under rimliga villkor, säger Martin Lindgren, Svensk Pilotförenings ordförande, och fortsätter:

Han är kritisk till att Norwegian anlitat andra flygbolag och för att kunna flyga passagerare.

– Vi är besvikna på att Norwegian använder sig av strejkbrytande flygbolag och strejkbrytande piloter som flygs hem till Skandinavien för att arbeta under pågående konflikt, säger Martin Lindgren.

Fler väljer SAS

Henrik Edström, presstalesman vid SAS, berättar att man de senaste dagarna har märkt att fler väljer att flyga med SAS.

– Vi har märkt en ökad efterfrågan de senaste dagarna, vilket är en naturlig effekt av det är många flyg som inte går. Så vi har fått fler bokningar och vissa avgångar börjar bli fulla.

Kommer ni sätta in extraflyg?

– Nej, det gör vi inte. Vi har den kapacitet vi har. Vi  försöker ta hand om de passagerare som kontaktar oss och få dem dit ska.

Dina rättigheter vid en flygstrejk:

Har du drabbats av en inställd flygning på grund av strejken?

Då har du främst tre rättigheter du måste känna till:

Rätt till ombokning snarast möjligt eller återbetalning av biljetten.

Rätt till mat och dryck.

Rätt till hotell.

Fast utomlands efter att flygningen har ställts in?

Flygbolagen är skyldiga att omboka dig till din destination och transporten ska vara likvärdig. Du har rätt att boka om din flygning själv och få ersättning även för det om inte flygbolaget gör det. Dock ska du först prata med ditt flygbolag.

Är flygningen inställt och du har fått besked att du själv måste ordna med hotell och mat mot retroaktiv ersättning?

Flygbolaget måste erbjuda passagerare mat, dryck och hotell som står i proportion till väntetiden. Om bolaget inte gör det, följer bolaget inte reglerna och blir då skadeståndsskyldiga mot passagerarna. Spara alltid kvitton för dina eventuella utlägg.

Rätt till kompensation för att ens flygning blev inställd?

Enligt huvudregeln har passagerare alltid rätt till kompensation om deras flygning ställs in. Men det finns ett undantag: Om det rått extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas, även om alla rimliga åtgärder vidtogs. Strejk kan vara en sådan omständighet. Exempel på rimlig åtgärd kan vara att flygbolaget ombokar dig. Det kan vara även till andra flygbolag än det aktuella.

Avbokat flygresan, men har betalat för hotell på resmålet. Får man ersättning för hotellkostnaden?

Huvudregeln ger dig rätt till ersättning, men med ett undantag.

Om det varit omöjligt för flygbolaget vidta åtgärder för att undvika skadorna, får man inte ersättning. Bedömning görs i varje enskilt fall.

Till följd av att flygningen ställdes in, har kostnader uppstått. Missad arbetsinkomst, missad hotellnatt eller missad anslutning till flyget. Har man rätt till ersättning?

Huvudregeln ger dig rätt till ersättning, men med ett undantag. Om det varit omöjligt för flygbolaget att vidta åtgärder för att undvika skadorna, får man inte ersättning. Bedömning görs i varje enskilt fall.

KÄLLA: Konsumentverket