Gunnar Fältman är död

Uppdaterad 2019-03-29 | Publicerad 2018-09-12

Sven melander och Weiron Holmberg i Sällskapsresan.

I kväll får 107 svenskar gonorré. Använd kondom.

Avsändaren var RFSU – men upphovsmännen var från reklambyrån Fältman & Malmén.

Nu är Gunnar Fältman död.

Det var Riksförbundet för sexuell upplysning, RFSU, som ville ha en kampanj byggd på statistik.

Från början, 1969, var siffran på stortavlorna blott 80, men de tvingades byta ut den i början av 1970-talet mot 107 för att hänga med i verkligheten.

För den som inte minns reklamen på stortavlor så känns den igen från Lasse Åbergs film Sällskapsresan. I den bär Sven Melanders rollfigur Berra en blå t-shirt med texten ”I kväll får 107 svenskar gonorré” tryckt på bröstet.

– Den t-shirten fanns inte. Det är vi som har hittat på den. Den fanns bara som stortavla. Sven tyckte det var jättekul, säger Lasse Åberg.

Vem kom på att den skulle vara med i filmen?

– Det var jag. Jag tyckte att de skulle bära något klämmigt. Ungefär som ”Sailing is a blowjob”.

– Det var så mycket sådana där förmaningar på stortavlor på den tiden – som ”Ät 6-8 brödskivor om dagen” och ”I kväll får 107 svenskar gonorré”. Så jag tänkte retas lite grann med den här överinformationen som säkert var bra, säger Lasse Åberg. 

Gunnar Fältman och Kaj Malmén startade reklambyrån 1965. Bland andra stora kunder fanns Ahlgrens bilar och Svenska spel. Byrån har vunnit mängder av priser. För gonorrékampanjen som de gjorde för RFSU vann företaget ett guldägg 1970.

– Målet var att bryta fördomar, då kunde man inte vara diskret. Vi var rebelliska och marscherade på. Kondomen skulle bli lika accepterad som kaffe, sa Gunnar Fältman i en intervju i tidskriften Quo Vadis 2003.

En annan kampanj handlade om då okända könsjukdomen klamydia som rullades ut i början av 1980-talet:

”Klamydia. Lömskare än gonorré.”

– Av fyra ord kände alla till tre. Annonserna är bevis på att det ibland räcker med ett fåtal ord för att få genomslag, sa han i intervjun.

Gunnar Fältman blev 89 år.