Aftonbladets ägare Schibsted delas i två bolag

avAdam Westin

Alla nordiska varumärken, som Aftonbladet, SvD, Blocket och Lendo, skall ingå i ett och samma bolag.

Medan allt utanför Norden knoppas av till ett nytt Schibsted-bolag.

– Vår huvudägare har tydligt markerat att vi inte isolerar våra medieverksamheter bara för att det blir lite tufft på marknaden, säger Raoul Grünthal, vd för Schibsted Media.

På tisdagen kom nyheten att norska bolaget Schibsted delas i två.

Det största av bolagen kommer samla alla dess varumärken i Norden, oavsett bransch. Det andra Schibsted-företaget är tänkt att börsnoteras under andra kvartalet 2019, där mellersta och södra Europa och Latinamerika är viktiga marknader.

Tidigare har Schibsted varit uppdelat i en mediedivision och en ”marketplace”-del.

– Som en av de ansvariga i den här koncernen tycker jag att vi har en huvudägare som väldigt tydligt har markerat att vi isolerar inte våra medieverksamheter bara för att det blir lite tufft på marknaden, utan man lägger de här kraftfulla verksamheterna tillsammans. Dessutom i en struktur som har väldigt starka finanser, säger Raoul Grünthal, vd för Schibsted Media.

1 av 2 | Foto: Naina Helén W. Jåma
Raoul Grünthal, vd för Schibsted Media

Namntävling för avknoppat företag

Tanken, enligt Raoul Grünthal, är att mediehus som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG och Aftenposten står starkare tillsammans med varumärken som köp- och säljsajterna Blocket och Finn, och jämförelsesajter som Lendo och Prisjakt, än om de är i en egen division. Detta ”nya Schibsted” för den nordiska marknaden har 5 000 anställda och omsätter 13 miljarder norska kronor.

Det nya utomnordiska företaget ska börsnoteras under första halvan av 2019 och Schibsted blir majoritetsägare. Det har utlysts en namntävling för det avknoppade företaget som just nu går under namnet MPI, meddelade Schibsteds ordförande Ole Jacob Sunde på en pressträff i Stockholm. Detta företag har 3 000 anställda och en omsättning på 5 miljarder norska kronor.

På pressträffen stoltserades med att cirka 80 procent av invånarna i Norge och Sverige nås av något av Schibsteds företag varje vecka.

– Det betyder att vi har en kraft som gör att vi på riktigt, tillsammans, kan stå upp mot till exempel Google och Facebook. Når du bara 10 procent är det inte någon mening att du bygger annonsinfrastruktur, utan då blir du förr eller senare beroende av Google. Det här är ett sätt att bygga värden som annars är svåra för medieföretag att bygga, säger Raoul Grünthal, vd för Schibsted Media.

Ny vd i Schibsted

I det ”nya Schibsted” kommer däremot inte Raoul Grünthal ha samma post som i dag.

Istället blir Kristin Skogen Lund ny vd från 1 december. Just nu är hon ordförande för Næringslivets Hovedorganisasjon, Norges största intresseorganisation för företag, motsvarande Svenskt Näringsliv. Hon har tidigare varit vd på Aftenposten, Scanpix Scandinavia och nordenchef på Telenor. Kristin Skogen Lund närvarade inte på tisdagens pressträff.

– Vi jobbade tillsammans en del när jag var vd på Svenska Dagbladet och hon vd på Aftenposten. Jag har väldigt goda erfarenheter av henne, det är verkligen en person som jag ser framemot att jobba tillsammans med, säger Raoul Grünthal.

Vilken plats Raoul Grünthal kommer ta i den nya organisationen är inte klart. Tills vidare sitter han kvar som vd för Schibsted Media.

– Sen får vi se, det blir ju lite nya förutsättningar nu när man tar de nordiska enheterna i en ny koncern. Då ska vi titta lite på strategin och när vi har gjort det är det rimligt att vi ser över hur organisationen ska se ut. Men det är några månader dit och då får vi se helt enkelt, säger Raoul Grünthal.

Vilka faror väntar för Aftonbladet och SvD?

– Utgångspunkten är att mediebranschen fortsatt har några väldigt tuffa år framför sig. Men jag menar; att undvika förändring är bästa sättet att gå under. Det är just genom att hela tiden hitta nya sätt att möta de här hoten som vi kan bli framgångsrika. Det har vi i alla fall så här långt visat att vi klarat av.

ARTIKELN HANDLAR OM