Utredarna klara – förespråkar spårvagnar i Uppsala

Publicerad 2020-02-07

Spårvagnar krävs i Uppsala. Det slår utredarna fast i den utredning som gjorts och där resultatet presenterades på torsdagen.

”Det krävs spårvagnar, det är en kapacitetsfråga”, säger utredaren Ola Karlström.

Under 2029 påbörjar Trafikverket bygget av den nya järnvägsstationen i Bergsbrunna som ett led i satsningen på fyrspår mellan Uppsala och Stockholm.

Tills dess ska också Uppsala kommun och Region Uppsala ha ordnat med en lösning på framtidens kollektivtrafik som ska knyta samman den nya järnvägsstationen i de södra delarna av staden med de centrum.

– Vi har lovat staten att kollektivtrafikförsörja den delen av staden, 2029 ska det här systemet vara färdigt och ha börjat rulla, så det börjar bli bråttom, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande, som tillsammans med Emilie Orring (M), regionråd, från Region Uppsala fick ta emot utredarnas rapport om framtidens kollektivtrafik i Uppsala.

”Det krävs spårvagnar”

I utredningen har man jämfört två olika system. Dels spårvagnar, men också det så kallade BRT-systemet (Bus Rapid Transit) som enkelt förklarat är en form av ”superbussar” som med sin maxlängd på 24 meter klarar en högre kapacitet än dagens traditionella bussar.

– BRT är ett effektivare typ av bussystem där man tänker spår, men man kör buss. En av fördelarna med dessa superbussar är att man kan köra runt om det skulle vara ett hinder i vägen, men kapacitetsmässigt klarar det betydligt mindre än spårvagnar, säger utredaren Ola Karlström som i rapporten pekar på att man behöver satsa på spårvagnar.

– Om staden växer på det sätt som översiktsplanen tar höjd för, och i enlighet med det avtal som kommunen har med staten kring infrastruktur och bostadsbyggandet, kommer det att bli ungefär 80 000 resande varje vardag på de här två linjerna. Det kommer inte ett BRT-system klara av helt enkelt. Då krävs spårvagnar, det är en kapacitetsfråga.

Ola Karlström, utredare, Uppsala kommun.

Slutligt genomförandebeslut under 2021

Redan under våren väntar ett första inriktningsbeslut, men först under 2021 kommer det slutgiltiga genomförandebeslutet.

– Från utredningens sida rekommenderar man spårväg som Uppsala framtida kollektivtrafiksystem, och det som händer nu är att vi måste fatta ett beslut i kommunen. För det här bygger på att vi kan få statlig medfinansiering som vi måste ansöka om, och det måste vi göra i slutet av det här året. Så det börjar bli bråttom, säger Erik Pelling.

Vad säger du till dem som tycker att det är för dyrt med spårvagnar?
– Vi kommer att behöva ett nytt kollektivtrafiksystem. Det nuvarande systemet med bussar och dubbelbussar har redan slagit i taket. Det är flera linjer där det är överfullt. Så vi kommer att behöva göra någonting, och oavsett vad så kommer det att kosta pengar. Så vi behöver agerar, och utredningen konstaterar att spårvagn är det bästa systemet som löser uppgiften.

Den senaste tiden har flera kritiska röster höjts om att Uppsalaborna borde få rösta i frågan om spårvagnar, och Erik Pelling varken utesluter eller avfärdar en eventuell folkomröstning.

– Det är för tidigt att säga. Vi har ett val 2022, och den här frågan har varit aktuell i flera val tidigare, och det är många olika beslut som kommer att fattas här framöver. Vi får se vad som kommer fram där. Jag ser framför mig en het debatt under de kommande veckorna.