Ulla-Britt, 80, känner sig lurad av teleoperatör – fick faktura på 10 000 kronor

Uppdaterad 2017-02-16 | Publicerad 2017-02-15

Ulla-Britt Andersson, 80, sa tillslut ja till en påstridig telefonförsäljare.

Men hon har inte själv hand om sin ekonomi och när hennes gode man sa upp abonnemanget kom en räkning på nästan 10 000 kronor.

– Jag kan inte sova på natten efter att jag fick den här fakturan, säger Ulla-Britt Andersson.

På mindre än ett år har 26 anmälningar kommit in till Konsumentverket mot företaget.

Det var i slutet av november som telefonen ringde hemma hos Ulla-Britt Andersson, 80. Hon är förvirrad och har därför en god man, Marie Peraic, som sköter hennes ekonomi, räkningar och alla kontakter med myndigheter.

I luren hörde Ulla-Britt en försäljare från telefonbolaget Telewi Ab. Han erbjöd henne billigare hemtelefoni.

– Först sa jag nej, men han var så enveten att jag skulle ta det. Så till slut sa jag ja, säger Ulla-Britt Andersson.

”Fick en chock”

När den gode mannen hittade bekräftelsen på det nya abonnemanget några veckor senare ringde hon direkt till Ulla-Britts gamla telefonoperatör och bytte tillbaka. Då avslutades abonnemanget hos Telewi.

Men i mitten av januari kom chocken – en räkning på 9653 kronor. Det var slutfakturan, eftersom företaget har 24 månaders bindningstid.

– Jag fick en chock när räkningen kom. Det känns jobbigt, jag har inte särskilt gott ställt utan bara pension, säger Ulla-Britt i lördags.

– Jag kan inte sova på nätterna, utan tänker på den där fakturan.

På det inspelade samtalet mellan Telewis säljare och Ulla-Britt hör man hur säljaren berättar för henne att hon har ångerrätt och att det är bindningstid.

Men det har inte Ulla-Britt hängt med på.

– Det har hon inte uppfattat under samtalet, säger Marie Peraic, som bestred fakturan.

Hon har också anmält Telewi till polisen, Konsumentverket och Svensk handel.

– Jag är så ledsen för hennes skull, säger Marie Peraic.

26 anmälningar

Trots att Marie Peraic flyttade över hemnumret till tidigare operatören blev Ulla-Britt snabbt kund igen hos Telewi. Företaget hävdar att Ulla-Britt själv ringde upp och ville flytta tillbaka numret, medan hon själv bestämt förnekar att hon ringt dem.

– Jag har inte ringt upp dem, jag har inte ens deras nummer, säger hon.

Ulla-Britt Andersson är inte den enda som upplever sig ha blivit lurad av Telewi. Sedan i mars 2016 har det kommit in 26 anmälningar mot företaget. Alla anmälare är pensionärer, eller släktingar till äldre.

Enligt skrivelser från missnöjda kunder har det varit mycket svårt att få tag på företaget för att hävda ångerrätten. Sedan har de fått ett välkomstbrev och en faktura på ett mycket högt belopp.

”Avtalet är ej fördelaktigt för henne. Min mor är blind, kraftigt rörelsehindrad och har ingen aning om vilket avtal hon har tecknat. Det är oseriöst att ringa äldre, svårt sjuka som inte har någon möjlighet att ifrågasätta och jämföra”, skriver en anhörig till en 81-årig kvinna i anmälan till Konsumentverket.

”Företaget i fråga har ringt och lurat på min farmor ett dyrt telefonabonnemang med lång bindningstid. När vi sedan försökt använda oss av ångerrätten så har det inte gått att få tag på företaget”, skriver ett barnbarn till en kvinna.

Inga, 79: De lurade mig

Inga Andersson, 79, från Landskrona är ytterligare en pensionär som känner sig lurad. Det var i oktober förra året som hon blev uppringd av en kvinna från Telewi.

– Hon sa att jag kunde få billigare telefoni. Då frågade jag om hon ringde från Fastcom (Ingas tidigare operatör reds. anm.) och hon svarade ja. När jag frågade om det fanns ångerrätt fick jag inget svar, säger Inga Andersson.

När välkomstbrevet damp ner i brevlådan en tid senare upptäckte hon att det var ett helt annat bolag. Då ringde Inga direkt och sa upp abonnemanget.

– Hon ljög för mig. Det är inte klokt att de ska hålla på och lura äldre, säger Inga Andersson.

Hon har precis som Ulla-Britt Andersson fått en faktura med totalkostnaden på 24 månader, nästan 10 000 kronor. Inga har bestridit fakturorna och inkassokravet från Telewi.

På Konsumentverket känner man till Telewi.

– Det finns ett 20-tal anmälningar och vi kan se att det finns ett mönster med liknande tillvägagångssätt, säger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket.

Om det är tydligt att ett avtal har inletts får företagen ta ut kostnaden för bindningstiden. Men när fakturan bestrids måste företaget kunna bevisa att det finns ett avtal, enligt Niclas Ernebratt.

Konsumentverket har inte inlett ett ärende mot Telewi Ab och vill därför inte kommentera företaget närmare.

– Men det är ett av de bolag vi håller ögonen på och bevakar, säger Niclas Ernebratt.

Fakturan makulerad

En kort stund efter att Aftonbladet kontaktade Telewi i slutet av förra veckan tog företagets kundtjänst kontakt med Marie Peraic. Då hade det gått tre veckor efter att hon skickade ett brev där hon bestred fakturan, meddelade företaget att Ulla-Britt Andersson har god man samt krävde återkoppling.

Men det var bara en lycklig slump menar Telewi.

– Vi vill bara ha kunder som vill vara kunder hos oss, nöjda kunder. Nu låter det nästan som att vi kontaktade dig eftersom en journalist ringde, men så är det absolut inte, säger en kundtjänstmedarbetare på Telewi.

Nu är fakturan på 9653 kronor makulerad och Ulla-Britt är inte längre kund hos Telewi.

Aftonbladet har upprepade gånger sökt Telewis vd, som ännu inte återkommit för en intervju.

”Vad jag kan se ifrån vår sida så har detta varit uppbyggt på ett missförstånd som nu är löst och kunden är nöjd”, skriver företagets vd Helen Casta i ett mejl.

Fotnot: Telewi Ab har nu bytt namn till TCN Sverige Ab