Kraftig ökning av olyckor med elsparkcyklar

avRasmus Thedin

Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Elsparkcykel utanför Triangeln i centrala Malmö. Arkivbild.

Förra året var antalet elsparksolyckor noll i Malmö.

I år handlar det om minst 73 – hittills.

Mörkertalet kan dessutom vara stort, menar Transportstyrelsen. Officiella statistiken gäller nämligen bara olyckor där det behövts sjukvård.

Ett år har gått sedan elsparkcyklarna gjorde sin entré i Malmös gatubild. Enligt statistik från Transportstyrelsen finns därför inga olyckor registrerade under de första åtta månaderna 2018. På Region Skåne säger man att man märkte att skadorna ökade så fort cyklarna kom.

– Vi jämför de här olyckorna med dem med cyklar och vi har absolut sett en ökning av den typen av olyckor. De fanns ju inte tidigare. Flygolyckorna ökade också när flygen kom. Men att folk skadar sig i trafiken är inte bra. All ökning är dålig, säger Christian Engvall, biträdande överläkare på akuten i Malmö.

De skador som ökat mest i Malmö enligt honom är ansiktsskador med både sår och frakturer, liksom skador inklusive frakturer, på både händer och armar.

Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Utanför operan i Malmö susar elsparkcyklar förbi. Mycket få förare använder hjälm eller andra skydd.

Större mått av sunt förnuft

– Det är många färre som använder hjälm jämfört med vanliga cyklister. Vi ser också att man i större utsträckning åker berusad än med vanlig cykel, säger Christian Engvall.

– Jag tror att det är lättare att lite full ta en elsparkcykel hem från krogen, än att planera att ta cykeln i förväg.

Han tror att man kan behöva att reglera användandet av elsparkcyklar på något sätt. Men hur det ska gå till överlämnar han åt Trafikverket att besvara.

– Samtidigt måste människan använda ett större mått av sunt förnuft. Som att använda hjälm och inte köra berusad. Men även se till att följa trafikreglerna och köra där man får köra, säger Christian Engvall.

Transportstyrelsen vill inte redovisa siffror som gäller olyckor i september ännu eftersom rapporteringen släpar efter.

Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Elsparkcyklar delar cykelbanan med gångtrafikanter och cyklister. Här utanför Triangeln.

Fram till den sista augusti i år hade 307 olyckor rapporterats i hela landet. Siffrorna gäller olyckor där man sökt vård, vilket gör att mörkertalet kan vara stort.

Hittills har en person i landet, en 27-årig man på elsparkcykel, omkommit. Olyckan skedde i Helsingborg i maj i år. 27-åringen kolliderade med en bil i en korsning med trafikljus. Vad som gick fel är fortfarande inte klarlagt. Vittnen till olyckan saknas och trots ett omfattande arbete tvingades polisen lägga ner utredningen i brist på information. Det finns inga misstankar om brott.

I Malmö skedde 73 rapporterade olyckor med elsparkcykel under perioden 1 januari till och med augusti i år. Det kan jämföras med 150 olyckor med elsparkcykel i Stockholm och 84 i Göteborg motsvarande tid.

Nio av olyckorna i Malmö bedömdes som allvarliga. Hur många mindre allvariga olyckor som aldrig rapporterats och inte krävt vård är okänt.

Här har olyckorna skett – gata för gata:

Gata med rapporterad olyckaAntal
Gottorpsvägen1
Byåkersvägen1
Adelgatan1
Amiralsgatan/Baskemöllegatan1
Annebergsgatan/Lagmansgatan1
Baltiska vägen2
Barometergatan/Västra Varvsgatan1
Botildenborgsvägen/Syréngatan1
Carl Gustafs väg1
Centralbron,/Norra Vallgatan1
Centralbron//Prostgatan1
Centralplan1
Citadellsvägen2
Davidshallsgatan1
Engelbrektsgatan/Larochegatan1
Engelbrektsgatan/Tegelgårdsgatan1
Friisgatan1
Gibraltargatan/Neptunigatan1
Gustav Adolfs torg1
Hallenborgs gata1
Hornsgatan1
Industrigatan,/Nobelvägen1
Industrigatan/Östra Farmvägen1
Kaptensgatan/Kungsgatan1
Kaptensgatan/Majorsgatan1
Kilian Zollsgatan1
Kungsgatan1
Lilla Varvsgatan1
Lilla Varvsgatan,/Västra Varvsgatan1
Limhamnsgårdens allé1
Lorensborgsgatan1
Malmborgsgatan1
Monbijougatan1
Neptunigatan1
Nordenskiöldsgatan1
Per Albin Hanssons väg2
Per Weijersgatan1
Pildammsvägen1
Propellergatan1
Regementsgatan2
Segevångsgatan, Östra Fäladsgatan1
Spångatan2
Stadiongatan1
Stortorget1
Södra Förstadsgatan2
Södra Promenaden1
Trelleborgsgatan1
Triangeln1
Tärningholmsgatan1
Upplandsgatan1
Värnhemstorget1
Västra Skrävlingevägen1
Ystadsgatan1
Älvsborgsbron1
Östra Varvsgatan1
Okänd plats (elsparksolycka som krävt vård)14
Källa: Trafikverket

Karta:

Foto: Paul Wallander
Trafikolyckorna hittills där elsparkcykel varit inblandad. Klicka på kartan för att göra den större.
Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Felparkerade och därför omhändertagna elsparkcyklar trängs i kommunala p-övervakningsbolaget PÖMAB:s lokaler på Jägersro i Malmö.
ARTIKELN HANDLAR OM