Uppåt för e-handlarna

Publicerad 2013-10-02

Den svenska e-handeln växer så det knakar.

Sport- och fritidsprylar är glödheta liksom elektronik.
Och det finns stora tillväxtmöjligheter i mobilen, visar en undersökning för Handelns utredningsinstitut.

Under det andra kvartalet växte e-handelsmarknaden med 19 procent. Det överträffar till och med den starka tillväxten under årets första kvartal, skriver HUI i ett pressmeddelande.

E-handel med varor bedöms omsätta drygt 37 miljarder kronor under helåret 2013. Det framgår av e-barometern för andra kvartalet 2013 som görs av HUI i samarbete med PostNord och Svensk Distanshandel.

Alla branscher med försäljning över internet visar en stark utveckling under andra kvartalet 2013 men bäst går det för sport och fritid som hade en tillväxt om 31 procent.

Men det är hemelektronik, e-handelns största bransch, som ökade kraftigast i förhållande till andra kvartalet 2012. Branschens försäljning på nätet ökade med 21 procent, jämfört med 11 procent under 2012.

Detta sker samtidigt som elektronikbranschen i sin helhet backade med nästan 7 procent.

Enligt HUI fyller mobiltelefonen en allt viktigare roll för konsumenterna. Trots det är det är bara tolv procent av de svenska konsumenterna som har handlat en vara med en mobiltelefon under det senaste året. Däremot används mobiltelefonen för att till exempel söka information om varor via sökmotorer och jämförelsesajter.

Samtidigt är det bara knappt tre av tio e-handelsföretag som mobilanpassat sina webbutiker.

Följ ämnen i artikeln