Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet

Publicerad 2024-03-12

Lotta Folcker tar över som publisher på Aftonbladet efter Lena K Samuelsson.

Lotta Folcker blir ny chefredaktör, vd och ansvarig utgivare på Aftonbladet.

Hon tillträder i slutet av april.

– Jag är både hedrad och ödmjuk inför uppgiften, men framför allt känner jag en enorm glädje. Vi är i en orolig tid som gör det lätt att vilja kavla upp ärmarna och slåss för den oberoende journalistiken, säger den tillträdande publishern.

Lotta Folcker efterträder Lena K Samuelsson som tidigare meddelat att hon under våren lämnar tidningen efter många år i Schibsted. Lotta Folcker kommer närmast från rollen som sportchef på streamingtjänsten Viaplay, men är ett välkänt ansikte på Aftonbladet där hon bland annat varit chef för Aftonbladet TV och redaktionschef med ansvar för Aftonbladets nya digitala satsningar inom feature, poddar och nya affärsmodeller.

– I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefullt när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

”Prioriterad marknad”

Som publisher – chefredaktör, vd och ansvarig utgivare – blir Lotta Folcker ansvarig för både journalistiken och affären på Aftonbladet. Hon får också en viktig roll i den nya mediekoncern som Schibsted har för avsikt att skapa, Schibsted Media, och blir en av tre chefredaktörer i den nya koncernledningen.

– Sverige är en prioriterad marknad för Schibsted Media och vi är öppna för nya möjligheter, men också bygga vidare på de starka varumärken vi redan har. I det här arbetet blir Lotta Folckers kunskap och kapacitet, inte minst från tv och sport, ett väldigt värdefullt bidrag till koncernledningen, säger Siv Juvik Tveitnes.

Schibsteds avsikt är att under våren sälja hela News Media-divisionen till stiftelsen Tinius, affären innebär att nyhetsdivisionen blir en egen koncern, helt ägd av en oberoende stiftelse.

– Att ha en stabil ägare med ett öppet sinne för nya möjligheter, ger både ett lugn och utmanar en på en och samma gång. Det är en bra grund för att fortsätta utveckla Aftonbladet position och växa ännu starkare, säger Lotta Folcker.

”Genuint förtjust”

Lotta Folcker beskriver sig själv som ”genuint förtjust” i kvällstidningens mix:

– Vill man vara ett stort mediehus som ska nå brett så behöver man en mix av nyheter, sport, nöje och feature. Det är ett sätt att få dem som annars kanske inte hade lyssnat, att lyssna. Vi behöver utveckla vår nyhetsjournalistik och göra den tillgänglig för fler, inte minst unga, och samtidigt erbjuda en mix. Det finns något väldigt fint i ambitionen att vilja nå brett och att få vara med att göra skillnad både i det stora och i det lilla.

Schibsted News Medias koncerndirektör Siv Juvik Tveitnes beskriver Aftonbladet nya chefredaktör och vd som en erfaren journalist och mediechef med bred kompetens både inom nyheter, sport, video, digital utveckling och affär.

– Det gör henne perfekt i den här rollen. Hon är dessutom uppskattad ledare med förmåga att inspirera och lyfta sina medarbetare.

Lotta Folcker kom till Aftonbladet första gången 2013. Hon hade då jobbat tio år på TV4, bland annat som chef för Nyhetsmorgon. Hon har också varit reporter på bland annat DN, SvD och Folkbladet i Norrköping och har en examen i  statsvetenskap. Lotta Folcker tillträder formellt den 22 april.