Tiktok har sprungit om Facebook

TT

Publicerad 2019-11-19

Tiktoks rörliga material når fler unga och barn än Facebooks. Arkivbild.

Videotittandet på appen Tiktok har ökat rejält det senaste året. Tjänsten har ökat sin dagliga räckvidd från 7 till 25 procent på ett år, enligt Mediamätning i Skandinaviens (MMS) senast trend- och temarapport.

Tiktok är starkast i målgruppen 9–19 år och når där fler med det rörliga innehållet jämfört med rörligt innehåll på Facebook. Mest populär är appen bland 9–12-åringar.

”För både Snapchat och Instagram, som båda har starkt tittande på rörligt i unga målgrupper, minskar räckvidderna något jämfört med förra året. Trots detta har Snapchat och Instagram betydligt fler dagliga användare än Tiktok. Facebook däremot, har både minskat i räckvidd och blivit omsprungna av Tiktok i målgruppen.”, säger Karina Malmsten, kommunikationsansvarig på MMS, i ett pressmeddelande.

PODD Experten: ”En lång tradition att vara rädd för allt som är nytt”

I nyhetspodden Aftonbladet Daily pratar vi om barnens favoritapp TikTok. Varför censurerar de material och hur orolig ska man vara som förälder?

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

Följ ämnen i artikeln