Ada, 20, berättar om skräcknatten på hamburgerkedjan

Publicerad 2017-04-27

Ada Raposas, 20, berättar för Aftonbladet om skräcknatten på hamburgerkedjan.

För drygt en månad skulle Ada jobba första nattpasset. Hon var förväntansfull inför uppdraget – men gryningstimmarna blev en mardröm, berättar hon i Verkligheten i P3.

– Jag behöver pengar, det är verkligen enda anledningen till att jag är kvar, säger Ada till Aftonbladet.

Ungefär en månad efter att Ada Raposas, 20, börjat jobba på en restaurang inom en stor hamburgerkedja i centrala Göteborg fick hon sitt första nattpass inbokat. Fram tills dess hade Ada bara jobbat på lunchtiderna.

När hon såg schemat kändes tiden 22–06 som en spännande omväxling.

– Jag tänkte att det skulle bli kul! Att träffa folk som inte är barnfamiljer bara, utan träffa lite yngre människor också, säger Ada.

Storm av kränkningar

Men när det var dags att stämpla in den där kvällen för omkring en månad sedan väntade en mardröm. Ada berättar att hon själv ibland besökt snabbmatsrestauranger på nätter, och säger att hon i efterhand kanske borde varit förberedd på att det kunde bli jobbigt.

– Men jag tänkte att det skulle vara kul att prata med folk som är lite berusade, lite roligare stämning och så, säger hon.

Snart befann sig Ada mitt i en storm av verbala och fysiska kränkningar.

– Jag blir själv inte aggressiv på fyllan, så jag glömde väl bort att det kunde vara så.

Hon fortsätter:

– Någon kallade mig ”kinesfitta”, en annan tittade mig i ögonen och slängde sin mat på golvet och sa: ”du borde tacka mig, jag ger dig ett jobb”.

”Jag behöver pengar”

I omklädningsrummet efter att passet äntligen tagit slut började Ada gråta. Hennes kollegor berättade att det hon blivit utsatt för inte var något unikt.

– De sa att det här händer varje gång. Jag blev ännu mer förstörd av det, jag fick ingen tröst liksom.

Trots skräckupplevelsen fortsätter hon jobba åt hamburgerkedjan. Ada tar fortfarande nattpass, och säger att hon blivit bättre på att filtrera bort kränkningarna även om arbetsmiljön fortfarande är lika dålig.

– Jag behöver pengar. Det är verkligen enda anledningen till att jag är kvar. Jag är kvar för att jag är bra på det jag gör och för att jag behöver pengar.

Tar hoten på allvar

Ada hoppas att hennes berättelse kan få människor att tänka till kring hur de behandlar människor i serviceyrken.

– Folk förlorar respekt för en. Jag vill att folk ska humanisera oss som jobbar i kassan, se oss som människor.

Aftonbladet har varit i kontakt med snabbmatskedjan där Ada jobbar. Företagets vd säger att de tar personalens och gästernas säkerhet på största allvar – och har en policy som säger att hot mot anställda alltid ska anmälas.

Snabbmatskedjans säkerhetsföretag är enligt vd:n i process att hålla kurser med arbetsledare, för att förhindra konflikter och svåra situationer på restaurangerna.

”Elaka påhopp och kränkningar av vår personal är naturligtvis helt oacceptabelt”, skriver vd:n.

Följ ämnen i artikeln