Information om virus på utländska språk saknas

Johanna Cederblad/TT

Publicerad 2020-03-15

Ännu finns inte aktuell information på utländska språk. Regioner och kommuner försöker informera på flera språk om bland annat besöksförbud i vården. Arkivbild.

Information på utländska språk saknas fortfarande, trots att det gått sex veckor sedan sjukdomen klassades som samhällsfarlig och viruset nu sprids i samhället. Dessutom har Folkhälsomyndigheten fått ett särskilt uppdrag att informera. Ändå har inget hänt ännu.

Nu i tisdags höjdes Folkhälsomyndighetens bedömning om risken för smittspridning i samhället till mycket hög, men inget finns att läsa för dem som inte behärskar svenska om riskerna och hur man skyddar sig. Varken på 1177 Vårdguiden, på regionernas hemsidor eller hos Folkhälsomyndigheten finns information på utländska språk.

Folkhälsomyndigheten har gammal information riktad till resenärer från riskområden, men den är inte uppdaterad sedan smittan började sprida sig inhemskt i landet. Trots att frågan varit aktuell i medier vid flera tillfällen den senaste tiden, och att information anses särskilt viktig för att skydda riskgrupper. Dessutom har regeringen den 5 mars gett Folkhälsomyndigheten ett särskilt uppdrag att informera allmänheten.

– Det är en jätteviktig fråga att ha information både på svenska och på andra språk. Samtidigt är händelseutvecklingen väldigt intensiv nu, säger Anna Strömblad, kommunikationschef på region Skåne.

Hon berättar att huvudkanalen för region Skåne är 1177 Vårdguiden som har ett nationellt uppdrag beträffande informationen, men där finns inte någon utländsk information. Däremot har regionen satt upp skyltar om besöksförbud även på andra språk än svenska.

Tomt på 1177 Vårdguiden

Sofie Zetterström, affärsområdeschef på 1177 Vårdguiden, bekräftar att det är tomt på utländsk information på 1177.

– Det är Folkhälsomyndigheten som har tagit på sig att ta fram information på utländska språk och på lätt svenska. Vi väntar på den informationen, säger Sofie Zetterström.

1177 Vårdguiden har frågat efter den utlovade informationen senast i torsdags, och fått löfte från Folkhälsomyndigheten om att den är på gång, berättar hon.

Men frågan är hur länge 1177 Vårdguiden, som är huvudkanalen för alla regioners virusinformation, kan vänta, nu när spridningen finns här och det är viktigt att skydda riskgrupperna.

TT: Är det möjligen så att 1177 Vårdguiden bör ta fram egen information?.

– Vi kan inte vänta hur länge som helst, säger Sofie Zetterström.

Christer Janson, presschef på Folkhälsomyndigheten, förklarar att ett arbete med utländsk information pågår hos dem. Myndigheten har ett särskilt uppdrag att informera sedan den 5 mars, och har också fått resurser för detta, bekräftar han.

Tar tid

– Det är prioriterat. Vi har skickat iväg information för översättning i en första sväng, men det tar några dagar att få den översatt, säger Christer Janson.

TT: Hur kommer det sig att det tagit så lång tid?

– Vi har jobbat för att få fram information. Men det beror på att läget har ändrats hela tiden, och det tar tid att översätta.

Nu lovar han att Folkhälsomyndigheten ska ha fått fram utländsk information till nästa vecka.

Socialminister Lena Hallengren, som för snart två veckor sedan underströk vikten av information, skriver till TT:

"Självklart måste det här fungera. Vi kommer lyfta detta snarast, för att se varför det inte funkat och vad som görs för att åtgärda det. Det gäller språk såväl som information på lättläst svenska som riktas till personer med till exempel kognitiva funktionsnedsättningar".