Var femte Gottsundaelev saknar behörighet

Färre klarar sin gymnasiebehörighet än tidigare år

Publicerad 2020-01-31

Arkivbild.

Var femte niondeklassare på Gottsundaskolan saknar behörighet till gymnasiet. Skolverkets nya siffror kan nu visa att bland särskilt utsatta områden så är den siffran hög.

Men att jämföra sig med andra områden i liknande situation tycker inte biträdande rektor Jonas Forsberg är nödvändigt.

– Att jämföra oss med andra utsatta områden är inte intressant för oss. Vad som är mer intressant är att jämföra årskurserna. Vilka kunskaper hade det när de kom in och vilka hade de när de gick ut. När vi kollar det är vi nöjda, säger han.

Gottsundaskolan ligger förhållandevis bra till bland skolorna i särskilt utsatta områden i Sverige. På Värner Rydénskolan i Malmö gick endast en tredjedel ut nian med behörighet till gymnasiet. Gottsundaskolan och Värner Rydénskolan i Rosengård har bägge språkliga utmaningar i elevunderlaget gemensamt. Något som Jonas Forsberg ser som en bidragande faktor till resultatet i Skolverkets mätning.

– För oss är ju varje årskurs unik. Elevunderlaget ser inte likadant ut år efter år. Tittar man på årskullen som gick ut nu senast så är 13 procent nyinvandrade. Det är klart att det påverkar behörighetsmålet, säger han.

Språkproblem kan vara en bidragande faktor till att så många inte lyckas med gymnasiebehörigheten.

Elevernas bakgrund

Något som är mer intressant för Gottsundaskolan att titta på är SALSA-mätningen. Där räknas elevers bakgrund och förutsättningar in och skolor får ett på så vis ett uträknat värde. Vardet baseras på betyg i antal godkända ämnen och meritvärden.

– Vi får ett värde för hur olika skolor har levererat utifrån förväntade värdet. Där kan man se att vi ligger i paritet med andra, säger biträdande rektor Jonas Forsberg.

Gottsundaskolan brann ner den 8 oktober 2018

Den stora branden

Gottsunda skakades den 8 oktober 2018 av en omfattande brand. Skolans lokaler var totalförstörda och undervisningen kan ha påverkats av detta.

– Jag är helt säker på att det ställt enorma krav på personalen, det påverkar naturligtvis eleverna också, inte minst emotionellt. Många bor i närheten. Föräldrar och syskon, det har påverkat alla, men vi kan nog inte än se exakt vidden av den påverkan.

– Jag är imponerad över det arbetet som lagts ner, säger biträdande rektor Jonas Forsberg

Följ ämnen i artikeln