Över 1,3 miljoner till #jagbryrmig

Publicerad 2015-03-16

Aftonbladets läsare har berörts av artiklarna om Syrienkrigets mest utsatta offer – barnen.

På bara fyra dagar har UNHCR fått in 1 300 000 kronor.

– Det är fantastiskt. Vi hade inte trott att det skulle bli så här mycket, säger generalsekreteraren Katinka Lindholm.

I dag är det fyra år sedan kriget i Syrien bröt ut.

16 miljoner människor har drivits på flykt från sina hem. Hälften av dem är barn.

I dag avslutas Aftonbladets artikelserie - men inte insamlingen, som självklart fortsätter.

”Otroligt engagemang”

Sedan i onsdags har de publicerade artiklarna fått stor uppmärksamhet i sociala medier under hashtaggen #jagbryrmig.

I samband med artikelserien har Aftonbladet ett samarbete med FN:s flyktingorgan UNHCR för att samla in pengar till de behövande på flykt från kriget. Många av läsarna har berörts av barnens historier och skänkt pengar.

– Det har varit ett otroligt engagemang. Det känns verkligen som att Aftonbladet har nått igenom bruset och det är vi väldigt glada för, säger Katinka Lindholm, generalsekreterare för UNHCR Sverige.

– 1,3 miljoner är en fantastisk summa. Skulle man översätta den i antal filtar som delas ut av UNHCR som en del av nödhjälpen till flyktingarna så är den insamlade siffran lika med 32 500 varma filtar.

Över en miljon

I går kväll hade insamlingen kommit upp i 1 300 000 kronor. Men siffran väntas bli ännu större. I slutet av nästa vecka räknar UNHCR med att kunna slå fast en slutsumma eftersom pengar som satts in på plusgiro ännu inte redovisats.

– Dessutom är de här reportagen så starka och gripande så jag gissar att det kommer att fortsätta ramla in, säger Katinka Lindholm.

Enligt UNHCR kommer de insamlade pengarna som hittills redovisats att räcka till nödpaket åt 500 familjer som nyligen flytt från Syrien. I nödpaketen finns tre madrasser, tre liggunderlag, blöjor, enkla köksgeråd, en presenning, en plastdunk och hygienartiklar.

– De här nödpaketen betyder att de kan överleva. Det handlar om ren överlevnad, säger Katinka Lindholm.

Läs artikelserien #jagbryrmig här

Följ ämnen i artikeln