Hon avstod lön och fritid för att nå sitt mål

TT

Publicerad 2018-05-23

Kia Öberg avstod inkomst och fritid för att kunna utbilda sig till speciallärare. Hon drevs av sitt starka intresse, men såg studiekamrater i samma situation gå in i väggen.

– Det krävs insatser som motiverar lärare att läsa vidare. Annars ser jag inte att man får bukt på problemet, säger hon till TT.

Kia Öberg undervisar elever i gymnasiesärskolan vid Peder Skrivares skola i Varberg.

– Jag möter elever med kognitiva svårigheter, och jobbar oftast med en till en-undervisning med elever med en väldigt tidig utvecklingsnivå. Det handlar mycket om kommunikation, bemötande och relationer. Belöningen är när elever känner att de kan vara delaktiga och påverka sin vardag.

Förskolan

Hennes pedagogiska bana började i förskolan, där hon som barnskötare arbetade med barn i behov av extra stöd. Nästa steg blev att utbilda sig till lärare.

– Det har alltid varit mitt intresse att arbeta med elever med lite kluriga inlärningsmodeller, så efter några år som lärare kände jag att jag ville gå vidare, säger hon.

Därför valde Kia Öberg påbyggnadsutbildningen speciallärare med inriktning utvecklingsstörning. Det blev tre år av arbete på 80 procent och studier på halvfart, alltså 50 procent.

Orkade inte

– Det var en hög arbetsbelastning, och det var ganska vanligt bland dem som läste samtidigt. Många av studiekamraterna fick göra avbrott i studierna för att de inte orkade och blev sjukskrivna, säger hon.

Att hon själv klarade sig berodde sannolikt på en stark drivkraft i kombination med att hon då inte arbetade som lärare med det planeringsansvar det medför, utan i fritidsverksamhet.

– Utbildningen gav mig trygghet i min yrkesroll. Jag fick verktyg som vilar på vetenskaplig grund. Men ska man få fler att läsa till speciallärare måste man ge ekonomiska förutsättningar och tid, så att arbetsbördan blir realistisk. Dessutom borde lönen motsvara de antal år man studerat vid högskola.