Discovery skadades vid uppskjutningen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-07-26

Nasa: Vi ska studera filmer från uppskjutningen ruta för ruta

Här dör fågeln Nasas fotografi visar hur noskonen träffar på den stora hjälpraketen träffar en fågel.

16.39 på tisdagseftermiddagen svensk tid lyfte rymdfärjan Discovery på sitt 31:a uppdrag – till synes utan dramatik.

Men tv-bilder visade att två föremål lossnat från färjan under uppskjutningen – en otäck parallell till rymdfärjan Columbia, som 2003 förolyckades vid återinträdet i atmosfären.

Papper, is eller något annat föremål? Inringat syns det vita föremål som på tv-bilderna ser ut att lossna från rymdfärjan strax efter starten. Nu ska Nasa studera filmerna från starten för att se om föremålet kan ha orsakat Discovery någon skada.

I Columbias fall handlade det om en bit skumplast som lossnat och skadat färjans värmesköldar – vilket ledde till den ödesdigra olyckan då de sju ombord miste livet.

Exakt vad som lossnade från Discovery är ännu inte klart. Men enligt Nasa kan det röra sig om en bit av en värmesköld.

Dessutom lossnade en stor bit isolering från den stora yttre bränsletanken – men enligt Nasa träffades inte själva rymdfärjan.

– Den stora frågan är vad som lossnat, säger Nasas John Shannon.

Fågel olyckligt offer

Han avslöjar även att en fågel fick sätta livet till vid uppskjutningen, efter att ha krockat med noskonen.

Efter olyckan med Columbia förstärktes säkerheten kring Discovery. Bland annat följde fler kameror än tidigare uppskjutningen – däribland kameror monterade på två jaktplan. Dessutom har rymdfärjan utrustats med en kameraförsedd bom som kan användas för yttre inspektion av skrovet.

Nasa ska granska filmer

– Det är ännu för tidigt att säga vad det vita föremålet är. Nasa kommer de närmaste dagarna att studera filmer från uppskjutningen, ruta för ruta, säger Wayne Hale, en av cheferna för Nasas rymdfärjeprogram.

Om Discovery skadats vid uppskjutningen har besättningen tolv dagar på sig att laga felet innan de återvänder till jorden.

Alternativet är att låta besättningen stanna ombord på rymdstationen ISS – och låta rymdfärjan Atlantis ta hand om hemfärden. I sådana fall dröjer hemfärden minst en månad.

I övrigt gick uppskjutningen bra. Allt från dåligt väder till tekniska problem hade kunnat sätta käppar i hjulet för uppskjutningen, men Nasa hade turen på sin sida. Discovery gick in i sin bana runt jorden nio minuter efter att hon lyft från Cape Canaveral.

– Vår långa väntan kan vara över. Lycka till och ha lite roligt där uppe, sade Nasas Mike Leinbach till astronauterna strax före de lyfte.

Trasig sensor

Den första uppskjutningen av Discovery den 13 juli fick avbrytas när astronauterna redan satt fastspända i sina stolar och endast två och en halv timme återstod till uppskjutning. Anledningen var en trasig bränslesensor som gav felaktiga indikationer. Med Columbia-katastrofen i färskt minne tog Nasa beslutet att avbryta uppskjutningen.

Det var inte första gången som en bränslesensor inte fungerade. När Discovery testtankades i april gav en sensor konstiga värden. Nasa kunde inte säga exakt vad som var fel men bytte ut hela bränsletanken som rymmer 2.03 miljoner liter superkall flytande väte och syre.

Nasa rapporterade på tisdagsmorgonen att alla sensorerna nu verkade fungera.

– Det är inte mycket i livet som är 100 procent säkert och det är förmodligen ännu mindre inom raketforskningen som är 100 procent säkert, sade Wayne Hale, vid Nasa.

Ska till rymdstation med förnödenheter

Discoverys färd ska gå till den internationella rymdstationen ISS, som Discoverys besättning ska förse med utrustning och förnödenheter. Medan det amerikanska rymdfärjeprogrammet legat på is har leveranserna till ISS skett med hjälp av ryska raketer.

Discovery ska också göra en del säkerhetsprov föranledda av Columbias haveri.

Efter tolv dagar är det meningen att Discovery ska återvända mot jorden.

Läs mer

Rickard Westman, Therese Holmberg, Kalle Thor, TT

Följ ämnen i artikeln