Vi är först in i framtiden

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-02-25

Nu byter Aftonbladet sätt att mäta upplagan

Här är Sveriges största dagstidningar.

Enligt det gamla sättet att räkna.

Nu råder nya tider.

Aftonbladet är först in i framtiden – och störst också där.

Räckvidd per dag Klicka på bilden för en större version.

Sista fredagen i februari är traditionellt en slags examensdag för Sveriges tidningar. Branschens eget bolag Tidningsstatistik, TS, redovisar då hur upplagorna har gått föregående år.

Friexemplar räknas

I årets mätning är Aftonbladet fortsatt Sveriges största dagstidning, följd av Dagens Nyheter. Det som mäts är antalet sålda papperstidningar.

Fast inte riktigt. Förutom sålda papperstidningar får även digitala tidningar i pdf-format samt friexemplar som delas ut gratis och rabatterade tidningar, räknas in i begreppet ”medelnetto”.

– Det är en kvarleva från den tiden när tidningarna bara hade en kanal. Då var TS-upplagan den siffra som angav vem som var störst, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

I dag byter tidningsläsare i allt snabbare takt sina vanor och går över till digitala utgåvor. Det gör att alla Sveriges dagstidningar tappar upplaga. Den snabbast växande utgåvan av Aftonbladet just nu är vår mobilsajt.

– Journalistik vill nå ut, därför är den som är störst i dag den som har flest läsare, oberoende av kanal. Det kallas för räckvidd och är Aftonbladets starkaste mått. Vi når 2,5 miljoner läsare varje dag, i våra olika utgåvor, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

Icke desto mindre är upplaga ett viktigt mått menar Aftonbladets vd Anna Settman.

– Vi vill ha transparens i upplagan och ett regelverk som stimulerar oss till att sälja tidningar. Annonsörerna ska veta hur många tidningar vi faktiskt säljer, hur stor vår sålda digitala upplaga är och hur många tidningar vi distribuerar med rabatt på andra sätt, säger hon.

Därför är dagens redovisning den sista i sitt slag – det är sista gången Aftonbladet publicerar TS-siffror.

Från 1 januari i år sköter nu i stället den välrenommerade revisionsbyrån Price Waterhouse Cooper (PwC), mätningen av Aftonbladets upplaga.

Resultatet kan Aftonbladet inte påverka.

Upplagan blir lägre

– Mätning och revision av upplaga är ett led i utvecklingen av våra tjänster inom mediebranschen. Det är naturligt att Aftonbladet som ligger långt fram i utvecklingen tar steget med en transparent upplageredovisning, säger Sten Widen, partner på PwC.

Den redovisade upplagan blir lägre eftersom PwC skiljer på digital upplaga, rabatterade tidningar och friexemplar och redovisar dem var för sig.

Därför går Aftonbladets nya upplagesiffror inte att jämföra med TS Medelnetto.

”Vi är först in”

– Det viktigaste för oss är att ha fokus på hur många som faktiskt läser oss och hur många papperstidningar vi faktiskt säljer. TS

Medelnetto mäter varken det ena eller det andra, säger Anna Settman.

– Aftonbladet är först in i den digitala framtiden. Vi är stolta för det och ödmjuka inför den utmaning det innebär för vår utveckling. Det är upp till läsarna hur de vill ta del av Aftonbladet och upp till oss att fixa framtidens affärsmodeller, säger Jan Helin.