Vilse i it-skandalen? Det här är vad det handlar om

Vad som har hänt • Varför alla är så upprörda • Krisen för regeringen

Uppdaterad 2017-09-28 | Publicerad 2017-08-28

Sverige skakas av en stor säkerhetsskandal – efter att en myndighet medvetet brutit mot lagen och varit oförsiktig med hemliga uppgifter.

Agerandet har skadat rikets säkerhet och skakat regeringen – där två ministrar redan tvingats avgå.

Är du också förvirrad över vad det egentligen handlar om? Vi reder ut.

  • TRANSPORTSTYRELSEN: Myndighet som förser samhället med uppgifter om transportmedel och förare.
  • MARIA ÅGREN: Transportstyrelsens generaldirektör, som fick sparken efter att skandalen avslöjats.
  • REGERINGEN: Bland annat (fd) inrikesminister Anders Ygeman (S), (fd) infrastrukturminister Anna Johansson (S) och statsminister Stefan Löfven. Mörkade varför Maria Ågren tvingades sluta som generaldirektör. Anklagas för att ha agerat för sent och för lite.

Från vänster: Ågren, Ygeman, Johansson, Löfven.


LÄCKTE HEMLIGA PERSONUPPGIFTER – trots varningar

Så hamnade känslig information i utlandet:


1. På grund av läckorna

Registren innehåller känslig information värdefull för främmande makter som vill skada Sverige. I Säpos förundersökning beskriver en anställd på Transportstyrelsen det som att IT-teknikerna utomlands ”fick nycklarna till kungariket”. Bland annat detta kan ha röjts:

Den exakta omfattningen av läckan är inte känd – nya uppgifter tillkommer hela tiden.

2. För att de ansvariga inte verkar ha tagit uppgifterna på allvar

  • Transportstyrelsen fortsatte med planerna om att strunta i svensk lag – trots att flera inblandade slog larm.
  • Regeringen mörkade…
    Infrastrukturminister Anna Johansson (S) ljög om orsaken till att generaldirektören fick sluta på Transportstyrelsen i januari. Johansson sade att de hade olika syn på hur verksamheten skulle bedrivas, inte att gd:n var misstänkt för lagbrott.
  • …och kritiseras för hur man skött skandalen.
    Varken ansvarig minister (Anna Johansson) eller statsministern fick enligt regeringen inte veta något om läckan – trots att andra ministrar och tjänstemän kände till den. Frågan togs varken upp i regeringens säkerhetspolitiska råd eller Utrikesnämnden. Detta vet vi om regeringens agerande:


  • Alliansen tycker att de ansvariga har smitit undan – och meddelade den 26 juli att man ska väcka misstroendeförklaring mot ministrarna Anna Johansson, Anders Ygeman och Peter Hultqvist. Stefan Löfven vek sig för de två första – men vägrade släppa försvarsminister Hultqvist.
  • Sverigedemokraterna stödjer misstroendeförklaringen.
  • Vänsterpartiet kräver också Anna Johanssons avgång och partiledaren Jonas Sjöstedt kallar regeringens agerande ”förvånansvärt amatörmässigt”. Partiet lägger också en stor del av skulden på beslutet om outsourcing, som fattades av alliansregeringen.
  • Socialdemokraterna har också KU-anmält alliansregeringen för dess beslut att outsourca delar av Transportstyrelsens it-drift.
  • Konstitutionsutskottet ska nu granska vad som egentligen har hänt i it-skandalen.

Avgångar och avgångskrav:

De här har tvingats lämna sina jobb på grund av skandalen:

  • Maria Ågren, generaldirektör Transportstyrelsen, tvingades sluta på Transportstyrelsen i januari 2017. 28 september blev det klart att hon avskedas från regeringskansliet där hon tills dess haft bibehållen lön och titel.
  • Anna Johansson, infrastrukturminister och huvudansvarig för Transportstyrelsen. Kritiken: Har inte haft kontroll över verksamheten, inte hållit sig informerad om att generaldirektören medveten brutit mot lagen, och därmed inte kunnat informera statsministern och riksdag om säkerhetsriskerna.
  • Anders Ygeman, inrikesminister. Ansvarade för säkerhetsfrågor och krisberedskap i regeringen. Kritiken: Borde ha meddelat ansvarigt statsråd (Anna Johansson), statsminister och riksdag när han fick information om skandalen i början av 2016.
  • Emma Lennartsson, statssekreterare och Stefan Löfvens högra hand. Fick tidigt information om läckan, men valde att inte informera statsministern. Säger själv att hon inte förstod allvaret, trots att Säpo var med på mötet då hon informerades.
  • Jacob Gramenius, ställföreträdande generaldirektör Transportstyrelsen. Avgick 13 september 2017 efter att DN avslöjat att han godkänt avsteg från regler gällande rikets säkerhet redan under sommaren 2014

…och de här bör också avgå, enligt oppositionspartier:

  • Peter Hultqvist, försvarsminister. Kritiken: Borde ha informerat infrastrukturministern, statsministern och riksdagen när han fick information om säkerhetsbristerna i januari 2016. Alliansen har krävt att riksdagen ska hålla misstroendevotum mot Hultqvist och fått stöd av Sverigedemokraterna. Senare backade Liberalerna och Centerpartiet från misstroendvotumet – och Hultqvist kan därför sitta kvar.
  • Stefan Löfven, statsminister. Sverigedemokraterna kräver att även statsministern ska avgå. Kritiken: Jimmie Åkesson beskyller Stefan Löfven för att ha ljugit för svenska folket när han sagt att han inte fått information om säkerhetsbristerna – men SD har inte presenterat några bevis för anklagelsen.

Några frågor som behöver besvaras:

  • Kommer skandalen att växa ytterligare?
  • Kommer det nya avslöjanden om när ministrar och regeringstjänstemän hade information om läckan – och hur den hanterats av regeringen?
  • Har uppgifter läckt som faktiskt skadat Sveriges säkerhet?