Krisen fortsätter för Postnord – rasar i förtroende

Publicerad 2017-10-04

Svenskarnas förtroende för Postnord har halverats – på bara ett år.

Det visar Aftonbladet/Inizios undersökning.

– Vi är långt ifrån nöjda, säger Erika Ahlqvist på Postnord.

En av många drabbade svenskar vittnar om att mammans kremering fick vänta på grund av att Postnord inte levererade dödsfallsintyget snabbt nog.

För ett år sedan trodde många att botten var nådd för det statliga postföretaget.

I flera månader hade media rapporterat om brev som aldrig kom fram, känsliga brev som hamnade hos grannen, post som måste hämtas flera mil hemifrån, skadade paket och hemleveranser som inte fungerade.

En irriterad näringsminister kallade till sig Postnords ledning och krävde skärpning.

– Vi vill se tydliga förbättringar. Man ska kunna lita på att posten kommer fram i tid, sa Mikael Damberg till Aftonbladet för ett år sedan.

Han satte deadline ett halvår framåt.

”Jätteledsna”

Men idag, ett år senare, är krisen för Postnord ännu djupare.

  • Förtroendet för ett redan sargat företag har halverats det senaste året. I Aftonbladet/Inizios mätning har bara 10 procent av svenskarna stort eller ganska stort förtroende för Postnord jämfört med 23 procent i oktober 2016.
  • Antalet klagomål har minskat högst marginellt från 7 499 i augusti 2016 till 6 275 i augusti i år trots att Postnord har satsat mer på kundservice och information via projektet ”Postnord lyssnar”.
  • För många brev delas fortfarande ut senare än vad som utlovats.

– Vi blir förstås jätteledsna över att inte ha våra kunders förtroende och vi är extremt medvetna om förtroendekrisen, säger Erika Ahlqvist som är chef för distributionen på Postnord.

Fyra av tio har blivit utan brev

De flesta klagomålen handlar om försändelser som aldrig kommer fram och det Postnord kallar ”övrigt” som kan vara förstörda varor, felaktiga aviseringar och hemkörningar som inte fungerar.

I Aftonbladet/Inizios undersökning säger 42 procent att de själva varit med om att brev eller paket aldrig kommit fram.

En av de svenskar som svarat på enkäten berättar om hur modern inte kunde kremeras – eftersom dödsfallsintyget från Skatteverket inte kom fram.

– Jag väntade några dagar men inget intyg kom så jag ringde och beställde ett nytt. Det kom fortfarande inte – jag fick ingen post alls på lite drygt två veckor, skriver personen.

Först nästan två och en halv vecka senare damp det ner en stor hög med brev – inklusive intygen från Skatteverket.

– Jag kontaktade Postnord, var förstås väldigt upprörd särskilt eftersom min döda mamma låg kvar på bårhuset i väntan på kremering och det kändes väldigt jobbigt – och krävde att de skulle ta reda på vad som hade hänt, varför jag inte fått min post.

– Det är komplexa problem att hantera och det finns andra postoperatörer. Vi vet inte alltid vem som står bakom men att det är naturligt för folk att vända sig till Postnord, säger Erika Ahlqvist.

Postnord har 80 procent av den totala postvolymen i Sverige. Det känns som att ni försöker skylla ifrån er på mindre postoperatörer?

– Absolut inte. Vi gör fel och vi är inte nöjd med kvaliteten. Men det är svårt att också ta ansvar för vad andra aktörer gör.

SÅ SVARADE DE TILLFRÅGADE:


Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.