Expert: Risk att drönare har sprängladdning

Amery von Schoultz/TT

Publicerad 2018-12-21

Gatwick i London hölls stängd i ett och ett halvt dygn av ett par drönare – och stoppar igen på fredagen. Över hundra tusen resenärer har drabbats och ingen drönarflygare har gripits.

Men hur kan ett par fjärrstyrda leksaksflyg lamslå en stor internationell flygplats?

Drönare utgör framför allt två hot mot flygtrafik, enligt flygsäkerhetsanalytiker Hans Kjäll. Dels handlar det om risken för kollision; om en drönare skulle komma in i motorn skulle den förstöras fullständigt.

– Dels är det risken att drönaren är försedd med en sprängladdning. Sådant har ju faktiskt gjorts, i Syrien, säger Hans Kjäll till TT.

Och det kan vara svårt att upptäcka om en drönare är bestyckad, även med kikare.

– Själva höljet kan ha gjorts explosivt, säger Kjäll.

Detta skulle kunna förklara varför polis och militär tvekat att försöka skjuta ner drönarna vid Gatwick. En annan faktor är att Gatwick ligger i bebyggt område bland mångmiljonstadens södra förorter.

Kan inte pejlas in

Kjäll säger att riskerna vid krock är särskilt stora om det rör sig om stora, tyngre drönare. Drönare kan styras från en kilometer bort eller ännu längre och det finns inga sätt att elektroniskt pejla in varifrån de styrs.

Vem som helst kan köpa en drönare. Fenomenet är så pass nytt att det inte har stiftats några regler, inte ens kring vad försäljarna måste informera köpare om, säger Kjäll.

Det har hänt förr att drönare orsakat problem vid flygplatser, men aldrig i den omfattning som nu skett vid Gatwick.

– Det var sofistikerat, inte rent tekniskt, men organisatoriskt, säger Richard Parker vid flygtrafikstyrningsföretaget Altitude Angel till Reuters.

– De hade laddat många batterier och undvek att gripas, troligen genom att köra runt till olika ställen.

Militär teknik

Gatwick meddelade på fredagsmorgonen att man öppnat för cirka 700 av fredagens 837 flyg – men med fortsatta förseningar. Alla resenärer har uppmanades att kolla statusen för sina avgångar innan de tar sig ut till flygplatsen.

Vid halv sju-tiden på fredagskvällen stängdes verksamheten ned igen, med anledning av ett nytt drönarlarm.

Transportminister Chris Grayling säger, utan att gå in på några detaljer, att man använder sig av militär teknik mot drönarna som ännu inte är tillgänglig kommersiellt.

– Jag tror att resenärerna är säkra. Tekniken utvecklas snabbt här. Det finns militära system som kan hjälpa, säger Grayling enligt Reuters.

Drönarexperter säger att man kan spåra drönare med särskild radar kompletterad med värmekamera, och att man brukar försöka störa den frekvens de styrs med och slå ut deras GPS.

Inte terrordåd

Polisen säger att ingenting tyder på att Gatwicksabotaget var terrorrelaterat.

Drönarkaoset har inneburit inställda eller försenade avgångar för omkring 120 000 människor. Flygmyndigheterna bedömer händelsen som så extraordinär att flygbolagen inte kan hållas ansvariga och tvingas betala ersättning till resenärerna.

Men transportminister Grayling sade att han hoppas att försäkringsbolagen ser saken "på ett upplyst sätt" och låter reseförsäkringarna täcka händelsen.