Böter för sommardäck ses över efter kaoset

David Hjorter/TT

Mikael Widerberg/TT

Publicerad 2024-04-03

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) under en pressträff om trafiksituationen efter gårdagens och nattens snöoväder.

Regeringen ska se över bötesbeloppen för att köra bil med sommardäck vid vinterväglag.

Det meddelade infrastrukturminister Andreas Carlson på en pressträff.

– Det behöver bli skarpare konsekvenser om man ger sig ut, säger han till TT.

Hundratals bilister har suttit fast på de stora Europavägarna efter snöovädret som lamslog stora delar av Sverige under tisdagen.

Under det senaste dygnet har flera ministrar pekat på förarnas egna ansvar.

Däribland Andreas Carlson (KD) som under onsdagskvällen höll en pressträff med anledning av trafikläget.

– Alla har ett eget ansvar att inte förvärra läget på våra vägar, säger han och fortsätter:

– Den som har sommardäck på bilen ska under inga omständigheter ge sig ut där det råder vinterväglag.

”Skarpare konsekvenser”

Infrastrukturministern vill se över möjligheterna till att ge högre böter för att köra bil med sommardäck på vinterväglag före den 31 mars.

– Det behöver bli skarpare konsekvenser om man ger sig ut. Det handlar inte bara om högre böter utan också längre tid att byta däck.

Hur höga ska böterna bli?

– Det är för tidigt att säga. Vi kommer att återkomma. Det är många delar som behöver bli bättre och vi arbetar med dem, svarar Carlson.

Carlson hänvisar till uppdraget som Transportstyrelsen fick i höstas om att utreda om dubbdäck ska få användas under ytterligare två veckor på våren.

Enligt rådande lagstiftning måste vinterdäck användas till och med den 31 mars, alltså i söndags, vid vinterväglag, samtidigt som dubbdäck får användas till och med den 15 april.

Motverkar ”blame game”

Carlson säger att samverkan mellan myndigheterna tydligt varit bättre denna gång än tidigare under våren. På en fråga om att det kan upplevas som att många myndigheter pekat finger åt varandra under det senaste dygnet svarar han:

– Det är viktigt att komma ifrån någon form av 'blame game'. Det är inte lösningen framåt. Däremot ligger svaret delvis i frågan. Olika aktörer, olika personer, har olika delar av ansvaret här som är gemensamt.

– Jag är inte intresserad av att peka fingret åt någon.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har fått i uppdrag att fram till den 26 augusti se över om tydliggöranden behövs av myndigheters ansvarsområden.

Dessutom har Transportstyrelsen uppdraget att se över hur vinterväghållningen runt i landet kan förbättras.

– Det är uppenbart att förbättringar måste ske på vinterväghållningen, säger Carlson.