Astronauter undersöker rymdfärjan Discovery

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-07-06

Delar lossnade vid uppskjutningen

Astronauterna på rymdfärjan Discovery genomförde på onsdagen en noggrann inspektion av sin farkost för att undersöka eventuella skador efter uppskjutningen.

Discovery innan avfärd.

Rymdfärjan lyfte planenligt i tisdags från Floridas Kennedy Space Center. Strax efter uppskjutningen kom uppgifter om att delar lossnat från rymdfärjan även denna gång. Sex delar av vad som skulle kunna vara isoleringsskum hade lossnat från Discoverys problemtyngda externa bränsletank. Trots det verkar Discovery vara i god form.

Columbia slets sönder

Rymdfärjans sjumannabesättning använde sin första dag i rymden till att undersöka de sårbara delarna på rymdfärjans värmesköld.

Rymdfärjan Columbia slets sönder den 1 februari 2003 eftersom heta gaser trängde in genom den skadade värmeskölden på en av vingarna. Skölden hade skadats av just isoleringsskum som skakat loss från den externa bränsletanken när rymdfärjan startade.

Även vid Discoverys färd förra året, den första efter katastrofen, slets delar loss och astronauterna tvingades genomföra reparationer i rymden.

– På det hela taget har tanken fungerat utomordentligt bra, sade Nasas flygchef John Shannon på onsdagen.

Nasa behöver framgång

När Discovery lyfte i tisdags var det Nasas första bemannade rymdfärd på USA:s nationaldag och den andra rymdfärjestarten sedan olyckan med Columbia 2003.

Rymdfärjan ska föra proviant och material till den internationella rymdstationen (ISS), men ska framförallt bevisa att rymdfärjeprogrammet inte längre brottas med säkerhetsproblem.

Nasas rymdfärjeprogram behöver en framgång och en lyckad rymdfärd.

Trots att Nasa det senaste tre åren har lagt ut motsvarande 9,3 miljarder kronor på att förbättra säkerheten och lösa problemet med utfyllnadsmaterial som lossnar, skedde uppskjutningen med oro för säkerheten.

Nasas chef, Michael Griffin, beslutade att skicka iväg Discovery trots att säkerhetschefen och chefsingenjören ville bygga om det stora problemområdet: värmeisoleringen kring bränsletanken.

TT

Följ ämnen i artikeln