Så får du säljare att tappa hakan

Uppdaterad 2013-09-05 | Publicerad 2013-08-01

Avskydda säljmetoder - så funkar de.

Det finns två sätt att sälja: Hårt. Mjukt.

Vilken av metoderna som bäst kommer till avslut är omtvistat.

Vilken av dem som rör upp mest känslor är däremot klarlagt.

Här följer en påhittad skola av hur den påstridiga säljvarianten skulle kunna se ut.

1 .”Det här är vad du söker. Inget snack om saken. Det här är topprodukten, diamanten i spiran, stjärnan på granen. Grädden på moset. Kort sagt, det bästa. Är man smart och seriös köper man den. Om man har råd, vill säga …”

Få vill vara dumma och oseriösa och fattiga. Att hävda att din produkt är bättre än alla andra och att den används av de som verkligen har koll och ställer höga krav på kvalitet, typ NASA kan vara väldigt övertygande. Visa data och statistik som understryker dina argument så är chansen stor att du får sälja.

2 .”Jag förstår exakt vad du vill, hur du känner. Jag önskar inget hellre än att hjälpa dig. Jag ska se vad jag kan göra. Jag kommer att anstränga mig 200 procent för detta. Kul att få göra nytta för en gångs skull.”

Genom att bli kompis med din kund ökar chanserna till avslut. Dela med dig av något till synes privat, något som personer med normal och fungerande sociala spärrar bara pratar om med sina närmaste vänner. Oro för barnens framtid till exempel. Lyckas du få kundens förtroende så kommer du att få sälja. Undvik ämnen som sex, sjukdomar och din egen risiga ekonomi.

3. ”Och tänk på vad stolta dina barn kommer att bli. Det blir världens lyft för dem, ja för hela din familj. De förtjänar verkligen det bästa. Ni blir populärast i kvarteret och kommer att få bättre betyg och jobb.”

Skapa en skuldkänsla, ett dåligt samvete hos kunden. Låt din produkt eller tjänst bli avlatsbrevet som befriar kunden från mörkret. Alla dessa tillfällen av möjlig kvalitetstid med ungarna som kunden inte tagit utan istället fyllt med Jack Vegas och planlöst drivande i någon bygghandel är förlåtna. Metoden fungerar utmärkt vid försäljning av försäkringar. Och tilläggsförsäkring som även täcker barnen.

4. ”Det här är ett engångserbjudande. En sistaminutengrej. Det finns bara ett par produkter kvar och den ena är paxad. Kön är lång men du får förtur, VIP-pass, kan man säga.”

Stressa kunden att skjuta från höften. Ge intrycket att det bara är mesiga och okunniga personer som missar såna här tillfällen. Skapa känslan av att kunden erbjuds produkten för att han eller hon är speciell. Och smart.

5. ”Ta den här biljetten och kom förbi vårt event på finfina golftävling/gå gratis på premiären/sitt i logen på matchen så snackar vi mer då”.

Stora affärer kräver mer. Kan du skaka fram ett par biljetter till fotbolls-VM i Brasilien kommer du att kunna få med dig även de högsta direktörerna även om de skulle ha råd att fixa det själv så kommer de att gilla att få allt ordnat och de kommer att betala igen – var så säker.
Och här är fyra svar säljare hatar!

Du tycker att det räcker med julhälsningar och blir inte ledsen om ett saknas i vinter? Säger du dessa saker till påstridiga säljare kommer de att stryka ditt namn på julkortslistan.

1. Tack. Jag behöver tänka på saken. Om jag får ditt namn och nummer så kontaktar jag dig när jag bestämt mig.
2. Tack. Innan jag skriver på behöver jag en kopia av kontraktet så jag kan titta på det i lugn och ro.
3. Tack, det du säger låter bra. Skriv ned alla dina löften och skicka det till mig så att vi undviker dispyter om vad vi kommit överens om.
4. Tack. Jag återkommer med mitt beslut när jag kollat runt bland andra leverantörer.

Jan Huss

Följ ämnen i artikeln