Sista sträckan för nya lastbilsregler i EU

Wiktor Nummelin/TT

Uppdaterad 2019-11-26 | Publicerad 2019-11-25

Svenske EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S). Arkivfoto.

Färden mot nya lastbilsregler i EU har varit både lång och krokig.

Nu är det dags för leverans – om måndagskvällens avgörande kompromissförhandling går som den ska.

Vilka villkor som ska gälla för lastbilar och deras chaufförer runt om i EU har varit en stridsfråga i flera år. I nord och i väst har irritationen varit stor över både åkare och chaufförer från syd och öst och deras möjlighet att konkurrera med låga löner och mindre krav. Östländerna har samtidigt kämpat hårt för en så fri och öppen marknad som möjligt.

Till sist är nu ändå en lösning på gång. På måndagskvällen ska företrädare för EU-parlamentet, medlemsländerna och kommissionen samlas en sista gång, i avsikt att slå fast en slutgiltig kompromiss.

– Det hoppas jag verkligen. Situationen på vägarna kan inte fortsätta som den är. Människor utnyttjas dagligen, säger svenska EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S).

Stridsfrågorna har varit många, exempelvis om att då och då tvinga tillbaka lastbilarna till sina hemländer, för att undvika att de åker från land till land för att bedriva inrikestrafik.

– Det ska inte vara så man bara kan åka över till Norge och köra ett tag, konstaterar Danielsson, som förhandlar för EU-parlamentets samlade socialdemokrater.

En eventuell uppgörelse behöver senare slås fast av både EU-parlamentet och medlemsländerna. Det väntas dock i så fall endast bli en formalitet.

Följ ämnen i artikeln