Förälder varnar för lömska köptricket: Får barn att betala

avSandra Killgren

En svensk TikTok-profil anklagas för att ta betalt av barn.

Cecilias dotter är ett av tusentals fans. I förra veckan följde åttaåringen uppmaningen att ringa in under profilens livesändning.

– Det känns smutsigt, men han tycker förmodligen att det är ett smart sätt att tjäna enkla pengar på, säger Cecilia.

När hennes dotter stolt berättade att hon hade fått mobilnumret till en TikTok-kändis regerade Cecilia direkt. Hon kollade upp numret och konstaterade snart att det gick till en betaltjänst.

– Eftersom jag har två barn som nyligen har börjat använda sociala medier har vi pratat mycket om vilka risker som finns. Men den här typen av bedrägeri var jag faktiskt inte beredd på, säger Cecilia.

”Lockade barnen att ringa”

TikTok en av världens mest populära appar för unga, med drygt en halv miljard användare i över 150 länder.

Appen, vars rekommenderade åldersgräns är 13 år, går ut på att användaren skapar korta filmklipp av sig själv när den sjunger till kända låtar.

Dessutom går det att skriva meddelanden och ha livesändningar med andra användare. Det var via den funktionen som åttaåriga Cornelia fick telefonnumret till den svenska TikTok-profilen för drygt en vecka sedan.

– När min dotter visade hans livesändning började alla mina varningsklockor ringa. Jag såg hur den här personen lockade barnen att ringa in för att få vara med i hans sändning, säger Cecilia.

”Känns ju skamligt”

När Cecilia kollade mobilens samtalshistorik stod det klart att dottern hunnit ringa 18 gånger. Trots att dottern aldrig kom med i livesändningen kostade varje samtal 9.90 kronor.

Nu vill Cecilia varna andra föräldrar för det ”nya sättet att lura barn på pengar”.

– Det känns ju skamligt att bli lurad och jag tycker inte att våra barn ska bära den skammen när det är vuxna som har gjort fel.

Förutom att fortsätta diskutera sociala medier med barnen har Cecilia anmält TikTok-profilen, som är i 20-årsåldern, till Konsumentverket.

– Även om han berättade att samtalet kostade 9.90 så är det förbjudet att rikta köpuppmaningar till barn och ungdomar, som är hans målgrupp, på det här sättet, säger hon och fortsätter:

– Det känns smutsigt, men han tycker förmodligen att det är ett smart sätt att tjäna enkla pengar på. Och det är han nog inte ensam om, tyvärr.

1 av 2 | Foto: Privat
Cornelia följde uppmanningen att ringa in under en av Tiktok-profilens livesändningar.

”Brett begrepp”

Trots att det är förbjudet att rikta direkta köpuppmaningar till minderåriga så förekommer det i många sociala medier som är utformade för just barn.

Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket, kan inte kommentera enskilda fall men bekräftar att det generellt har kommit in en hel del anmälningar om marknadsföring i sociala medier under det senaste året.

– Köpuppmaning är ett ganska brett begrepp. Det kan dels handla om att uppmana till att köpa en tjänst i en app, men det kan också vara uppmaningen att ringa till ett betalnummer, säger han.

”Viktigt att barn skyddas”

Konsumentverket går igenom alla inkomna anmälningar och avgör vilka företag och produkter som ska granskas. De anmälningar som tas vidare blir så kallade tillsynsärenden.

Konsumentverket tar då kontakt med företaget och försöker få dem att rätta till felet. Om åtgärder uteblir riskerar ärendet att gå vidare till domstol.

– Konsumentombudsmannen kan utfärda ett förbundsföreläggande som gör att bolaget inte får marknadsföra sig på det sättet.

– Eller så kan konsumentombudsmannen stämma ett bolag och få till ett förbud genom domstolsförfarande, säger Niclas Ernebratt.

Juristen poängterar att barn är en särskild skyddsvärd grupp och att det, oavsett plattform, är förbjudet att rikta köpuppmaningar till personer under 18 år.

– På sociala medier är det lätt att bygga upp någon typ av förtroende och påverka barnen i en högre utsträckning. Därför är det viktigt att barnen skyddas från att luras eller utnyttjas.

Aftonbladet har sökt TikTok-profilen och företaget som sköter administrationen av livesändningarna.

ARTIKELN HANDLAR OM

Tiktok

Medier

KO

AB Voice