Se upp för årets aprilskämt

Matilda Kvarnström Lantz/TT

Uppdaterad 2019-06-13 | Publicerad 2019-04-01

Låter det för bra för att vara sant? Eller så korkat att det måste vara påhittat. Då är det troligen just det.

Flera företag, organisationer och nyhetsmedier passar på luras ordentligt en dag om året – den första april.

På Twitter meddelade klimataktivisten Greta Thunberg på måndagsmorgonen att hon ska sluta strejka för klimatet. "Efter att ha pratat med så många av våra ledare har jag insett att de har kontroll på klimatkrisen, de förstår allvaret och är redo att agera". Efter blott fem minuter avslöjade Greta Thunberg i ett nytt inlägg att hon förstås bara skojade.

Greta Thunberg är en av många som passar på att skoja till det dagen till ära. Bostadsbolaget HSB ska enligt ett pressmeddelande bygga om över 5 200 garage till gräshoppsodlingar och en livsmedelsbutik i Liljeholmen i Stockholm säger sig erbjuda alkoholhaltig dryck som take away. Men precis som nyheten om att en skola i Västerås utbildar elever i att prata baklänges, vilket P4 Västmanland rapporterar, är det inte världen som har blivit tokig – utan almanackan som visar datumet 1 april.

Polisens antagningsprov

Andra företag och organisationer som skickat ut skämtsamma pressmeddelanden dagen till ära är Sveriges lantbruksuniversitet, som påstår att man ska få fast hundägare som inte plockat upp efter sin fyrfotade vän genom dna-analys av bajset, resebolaget Apollo som säger sig erbjuda semestertillägg som "en storartad entré – anländ till resmålet med omnejd via fallskärm" och Skistar som aviserar att de ska bygga en 45 kilometer lång gondollift mellan de norska och svenska skidorterna Trysil och Sälen.

Samtidigt meddelar nöjesparken Furuvik att attraktionen Radiobilarna kommer tillbaka – men med begränsningen att man inte får köra om man inte har körkort. Och på Facebook skriver Huddingepolisen att man söker nya medarbetare som klarar ett antagningstest som bland annat består av att äta tolv munkar under ett simulerat nattpass.

Hockey i muminhuset

Enligt Värmland Folkblad ska Färjestad BK, till alla Tove Jansson-fans stora glädje, byta huvudsponsor. Här påstår man att Muminvärlden går in med 30 miljoner kronor i klubben och att arenan får det nya namnet "Muminhuset" och att Sniff blir ny maskot.

Gröna Lund och en dryckestillverkare meddelar att de gemensamt ska lansera "en kolsyrad dryck, vars bubblor modifierats för att framkalla samma magkänsla som den G-kraft man utsätts för".

Tidigare år har det skämtats ännu mer friskt på bästa nyhetsplats, men de senaste åren har det minskat betydligt. En anledning antas vara de senaste årens debatt om falska nyheter.

Följ ämnen i artikeln