Vartannat minibussdäck klarar inte våta vägar

TT

Publicerad 2019-02-19

Sommardäck till minibussar och skåpbilar presterar dåligt på våta vägbanor. Arkivbild.

Sommardäck till minibussar och skåpbilar är gjorda för att klara högre last och slitage än vanliga personbilsdäck. Men det innebär också att de kan bli en dödsfälla på våta vägar visar ett test som gjorts av tidningen Råd & Rön.

Däcken i kategorin 215/65 R16C är egentligen avsedda för yrkesfordon men används även till minibussar, skåpbilar och mindre husbilar. Eftersom däcken är framtagna för kommersiell trafik förväntas de klara högre last och mer slitage än personbilsdäck. I däcken används därför hårdare gummiblandning och grövre mönster vilket gör att däcken inte blir lika säkra på våta vägbanor.

Råd & Rön testade 16 däck och nio av dem bedöms som riktigt dåliga. Två av däcken, Hankook Vantra LT och Kleber Transpro, var så dåliga att de bara fick 1 i samlat betyg. Sju däck fick bottenbetyg för sina egenskaper på våta vägar. Framför allt är det däckens förmåga att undvika att få sladd och prestandan vid inbromsning som är undermålig, enligt testet.

Att däckens slitstyrka prioriterats av tillverkarna märks dock tydligt i testet. Åtta av de 16 testade däcken får högsta betyg gällande det.

Högst sammanlagt betyg i testet av däck med dimensionen 215/65 R16C fick Apollo Altrust, Pirelli Carrier och Goodyear Efficient Grip Cargo. Sämst i testet var Kleber Transpro, Hankook Vantra LT och Semperit Van-Life 2.

Följ ämnen i artikeln