Kommun till dövblinde mannen: ”Håll utkik”

Publicerad 2018-05-25

Genrebild. Personen på bilden har ingenting med artikeln att göra.

Den dövblinde mannen hade stora problem med färdtjänsten.

Kommunen bad honom att ”hålla utkik” efter bilen.

Nu stämmer han kommunen, skriver Lokaltidningen.

När färdtjänsten skulle plocka upp mannen gick han som vanligt ut och väntade vid trottoarkanten utanför huset. Vid flera tillfällen var bilen försenad, vilket företaget då informerade mannen om.

Problemet var bara att de meddelade mannen via telefon, som av förklarliga skäl inte kunde ta till sig av informationen.

Redan i januari 2016 hörde den dövblinde mannen av sig till färdtjänstbolaget med ett antal synpunkter om hur servicen fungerade, skriver Lokaltidningen. I sitt mejl påtalade han bland annat att eventuella förseningar måste meddelas på ett för honom läsbart sätt.

Problemet kvarstod och mannen hörde av sig ytterligare gånger. Vid ett tillfälle ska han ha fått beskedet att förseningar skulle meddelas via mejl.

Ombads hålla utkik

Nästa dag ska mannen ha nåtts av ett mejl med ett förbryllande budskap.

Förseningsuppdateringar gick inte alls att få via mejl. I stället uppmanades den dövblinde mannen att ”hålla utkik” efter färdtjänstbilen. Mannen ska ha reagerat på och ifrågasatt ordvalet redan samma dag.

Bolaget ska senare ha meddelat att de på grund av tidspress inte har några möjligheter att mejla eller sms:a om förseningar, då allt fokus ligger på att ta sig igenom dem.

Bolaget hävdar också att de inte kan meddela sig till mannen i textform, eftersom de varken får registrera varför en kund har behov av färdtjänst, eller upplysa personalen om vilka funktionsnedsättningar en kund har.

Mannen stämmer nu Höganäs kommun och begär 20 000 i diskrimineringsersättning och skadestånd.