Love får inte åka med syskonen – kör moped bakom skolbussen

Publicerad 2019-11-16

BJÖRNKÄLLAN. Loves småsyskon åker i skolbussen.

Efter kommer storebror på moped. Han får inte åka med.

– Regniga dagar är jobbigast. Man är blöt redan när man kommer till skolan, säger 16-åringen.

Familjen bor på landet mellan Degerfors och Björneborg. Love Björnelundh får inte längre skolskjuts, eftersom han går i gymnasiet.

I grundskolan gäller skolplikt, därför erbjuds skolskjuts. Gymnasiet är frivilligt, därför är föräldrarna ansvariga för skolresorna. Reglerna administreras kommunalt men är samma i hela landet.

Love får visserligen busskort, men måste ta sig till närmaste busshållplats. Den ligger åtta kilometer bort. Dit tar han sig själv på moped, eller blir skjutsad.

Loves föräldrar Kenny Persson och Anneli Björnelundh har kämpat förgäves i flera månader för att han ska få åka med skolbussen eller att den vanliga bussen ska stanna utanför huset. Till slut hörde pappa Kenny av sig till Aftonbladet:

– De hämtar mina yngre barn med en stor buss som är nästan tom. Love får ligga i snöröken bakom på moped.

När vi svänger in på gårdstunet har snön smält. Månen lyser hjälpligt upp novembermorgonen, de röda gamla trähusen och flaggstången. En kort stund senare rullar skolbussen in och hämtar Liam, 10, och Nelly, 14.

Efter kör Love — rejält påpälsad och med skolväska och dator över axeln — in till Degerfors där han ställer mopeden och tar buss in till gymnasiet i Karlskoga.

– Långtradarna drar i en när de åker förbi, konstaterar Love.

”Otäckt att Love åker moped när snön vräker ner”

Snart är vintern här på riktigt. Årstiden som föräldrarna fruktar:

– Vår, sommar och höst funkar det att köra moped. Men när snön vräker ner, det är mörkt och man ligger i ett hjulspår med mopeden medan bilarna och lastbilarna kör förbi, då är det otäckt, säger pappa Kenny.

Love Björnelundh, 16, på väg in mot Degerfors, med skolbussen framför.

De kan inte skjutsa sonen varje dag, även om de skulle vilja. Kenny börjar klockan sex på järnverket, Anneli klockan sju hos markistillverkaren.

– Det går två bussar som Love skulle kunna åka med. Det är väldigt märkligt att han inte får det, säger Kenny.

Han har stångats länge med Värmlandstrafiken om att få en busshållplats på landsvägen utanför huset, så att Love kan hoppa på den vanliga bussen i stället. Värmlandstrafiken kör bussarna till Degerfors, som precis som Loves hem ligger på andra sidan länsgränsen i Örebro län. Svaret från bolagets kundtjänst är att väghållaren Trafikverket inte tillåter vare sig länstrafiken i Örebro eller Värmland att sätta upp nya hållplatser som inte är trafiksäkra. En vägficka där bussen kan svänga in måste byggas, vilket inte är ”aktuellt då resandet är för lågt”.

”Släpper man in en ska alla andra ha buss också”

Kenny har åkt runt i trakten och tagit bilder på mängder av busshållplatser som bara består av en stolpe i marken, där bussen stannar på landsvägen. Men varken Värmlandstrafiken eller länstrafiken i Örebro vill ge med sig.

När Aftonbladet ringer Markus Bergman, kollektivtrafikchef på Värmlandstrafiken, medger han att Trafikverket inte kräver några bussfickor.

Trafikverket skulle kunna gå med på att ni stannar vid avfarten som finns nära familjens hus?

– Ja, om vi skulle vilja prioritera det.

Så det är upp till er att göra ett undantag?

– Min inriktning är att vi ska ha trafiksäkra hållplatser så ingen blir påkörd bakifrån. Jag vill inte ha hållplatser i vägkant, säger Bergman.

Anneli och Kenny har otaliga gånger varit i kontakt med Degerfors kommun, men fått kalla handen.

– ”Släpper man in en ska alla andra ha buss också” sade de första gången jag ringde, berättar Anneli.

När Aftonbladet pratar med Christer Carlsson, chef för kultur- och utbildningsförvaltningen i Degerfors, hänvisar han till föräldraansvaret och säger:

– Många ungdomar i Sverige bor under gymnasietiden på annan ort. Eftersom han går i Karlskoga skulle han kunna bo där och få ett inackorderingsbidrag.

Rekommenderar du att Love ska inackorderas i Karlskoga?

– Nej, jag rekommenderar familjen att själva bedöma vad som fungerar bäst. Vi försöker bistå så långt vi kan. Men reglerna för upphandlad skolskjuts säger att inga andra än grundskolelever får åka med. Hur gärna vi än skulle vilja lösa detta, så kan vi inte det, säger Carlsson.