Coop-chefen: Förbjud tryckta reklamblad

avClaes Olsson

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 2 | Foto: Lars Pehrson / Svd / TT / TT NYHETSBYRÅN
Klimatskäl ligger bakom förslaget, enligt Coop Danmarks vd. Arkivbild.

I ett öppet brev till landets klimatminister uppmanar Coop Danmarks vd till ett totalförbud mot tryckta reklamblad. Kort därefter har en av koncernens andra butikskedjor slutat med reklamblad helt.

”Varje år trycks 84 000 ton reklamblad i Danmark. För att göra det fäller vi fler än 300 000 träd om året”, skriver Peter Högsted, vd för Coop Danmark, i ett öppet brev till klimatminister Dan Jörgensen.

Hans förslag är att helt enkelt förbjuda tryckta reklamblad av klimatskäl. Förhoppningen är att Danmark ska bli känt som en pionjär genom ett förbud – i stället för att vara känt som ”landet som producerar mest reklamblad.”

Butikskedja går i bräschen

Peter Högsted skriver att Coop Danmark inte kan sluta med att skicka ut sina reklamblad eftersom de då riskerar att tappa kunder till konkurrenter. Vidare erkänner han att ett förbud skulle vara en ekonomisk vinst för företaget eftersom upptryckningen kostar en hel del.

”Men vi tycker egentligen att det är något bra när klimat och ekonomi går hand i hand, och man kan tjäna på ett mindre koldioxidavtryck.”

Nu har butikskedjan Dagli’Brugsen, som ägs av Coop, bestämt sig för gå i bräschen. Från och med årsskiftet kommer ingen av kedjans 310 butiker att skicka ut några reklamblad alls. Detta trots att Peter Högsted skrev att samtliga företag i koncernen inte kan ta det steget.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM