Företagen kräver miljoner: ”Väldigt kämpigt”

Publicerad 2018-09-30

Flera företag på Gotland har drabbats hårt ekonomiskt av de återkommande strömavbrotten.

Nu ansöker de om skadestånd, storföretaget Cementa kommer att kräva tiotals miljoner i ersättning.

– Det är en irritation och folk är upprörda, säger Nancy Yussef, ordförande för Företagarna på Gotland.

Flera företag på Gotland kommer att ansöka om ekonomisk kompensation för de förluster de lidit med anledning av de många strömavbrotten på ön sedan i juli som ombyggnationen av stationen i Slite dit strömkabeln från fastlandet går, har medfört.

Visby mejeri som ägs av av Arla har tvingas slänga mjölk och mjölkpulver när strömavbrotten slagit till. Mellan 75 och 100 000 kronor har varje avbrott i produktionen kostat mejeriet. En kostnad som i slutänden kan hamna hos bönderna.

Cementa med 400 anställda förbrukar under sommarhalvåret ungefär 50 procent av Gotlands totala elförbrukning i sin anläggning i Slite. Efter ett strömavbrott, även om det bara vara någon minut, tar det 24 timmar innan produktionen är på maxkapacitet igen.

– Det är totalt stopp på hela produktionen varje gång. Vi har en reservkraft själva för de livsnödvändiga funktionerna men vi klarar inte av att producera med vår reservkraft – vi behöver riktig strömförsörjning, säger platschefen Fred Grönwall till Aftonbladet.

Fem av avbrotten har inneburit stora direkta skador för fabriken.

– Vi har haft ett antal bränder till följd av strömavbrotten och för en vecka sedan gick en stor elmotor sönder. Periodvis har det varit väldigt kämpigt.

I media är det Geab, som ägs till 75 procent av Vattenfall och 25 procent av region Gotland som fått klä skott.

– Inget av de här avbrotten har ju varit planerade. När Vattenfall projekterade och testkörde inför arbetet med stationen i Ygne var planen noll avbrott. Nu har Geab tagit åt sig och svarat på kritiken men egentligen är det ju Vattenfall som man bör granska, säger Fred Grönwall.

”Behövs en tredje strömkabel”

Svenska Kraftnät lade ner planerna på en tredje strömkabel till Gotland 2017. Nu har frågan återigen blivit het i den gotländska politiken.

Hade det funnits en tredje elkabel till ön hade problemen kunnat undvikas menar Fred Grönwall. Nancy Yussef, ordförande för Företagarna på Gotland, håller med.

– Efter det som varit nu så förstår man vikten av det. Det måste fungera, vi hoppas att man tänker till och verkligen vill satsa på det, säger Nancy Yussef som driver en restaurang och en frisörsalong i Visby.

– Vi har fått hålla stängt lite över 20 timmar på helger under sommaren. Det är timmar som vi är beroende av för att kunna hålla öppet resten av året. Personal har inte kunnat göra något när ingenting fungerar och vi har haft inne en konsult för att lösa problem med kortbetalningssystemet. 

Företagarna har inlett diskussioner med Geab om ersättning. De hoppas att få ersättning även för förlusttappen som strömavbrotten har orsakat och inte enbart skador på maskiner och utrustning.

– Företagarna här på ön har drabbats på olika sätt men det är en irritation och folk är upprörda, säger Nancy Yussef.

ANNONS