Premiär för Ikea i Indien – öppnar jättevaruhus

Publicerad 2018-08-09

I dag öppnar Ikea i Indien och väntar sex miljoner kunder om året.

Sortimentet är indiskanpassat och den rekordstora restaurangen säljer såväl kycklingköttbullar som samosa.

– Vi har långsiktiga planer för Indien, säger Ikea-koncernens vd Jesper Brodin.

Under torsdagen öppnade Ikea ett jättevaruhus i Hyderabad i södra Indien. Den svenska möbelgiganten räknar med sex miljoner kunder om året i premiärbutiken – som har en yta på 37 000 kvadratmeter, vilket är omkring fem fotbollsplaner. Därför har man inrett världens största Ikea-restaurang, med plats för 1 000 köttbullssugna indier.

– I dag är en fantastisk dag och en viktig milstolpe på vår Indienresa som började för över 30 år sen, när Ikea inledde samarbeten med lokala tillverkare, säger Jesper Brodin, vd för Ikea-koncernen, i ett pressmeddelande.

Varuhuset i Hyderabad i södra Indien är det första av minst 25 butiker som Ikea planerar att öppna i landet till 2025.

– Vi har långsiktiga planer för Indien, som är en viktig marknad för oss, säger Jesper Brodin.

Utöver bokhyllan Billy och andra Ikea-klassiker kommer sortimentet i Indien att vara lokalt anpassat – med produkter som masalalådor, riskakmaskiner och kokosnötfibermadrasser. Möblerna kommer att vara av extra bra kvalitet för att klara Indiens luftfuktighet och vissa skåp och arbetsbänkar kommer att vara lägre eftersom indier har en kortare medellängd.

Dessutom kommer över 1 000 produkter att kosta under 200 rupier (26 kronor).

Köttbullar av kyckling

Menyn i rekordrestaurangen har också indiska inslag. Förutom Ikea-klassikern köttbullar – som i Indien görs av kyckling – serveras bland annat samosa och risrätten biryani som är en specialitet i Hyderabad.

– Av alla länder vi jobbar i så har vi hälften svenskt och hälften lokalt och det som är unikt i Indien är att vi har så hög andel vegetarisk mat. Vi har över 50% vegetarisk mat i restaurangen, så det är jätteroligt ur ett hållbarhetsperspektiv också, säger Henrik Österström, landsmatchef på Ikea.

– Att se allt vegetariskt och indierna som kommer in och äter köttbullar med lingonsylt – för det har varit väldigt svårt att importera lingonsylten till Indien – det har varit fantastiskt.

Byter hotdogs mot samosas

I stället för hotdogs så kommer Ikea i Indien att servera samosas.

– Det ska bli intressant sen när vi öppnar vår bistro, där vi räknar med att slå världsrekord i att sälja samosas, som är vår hotdogvariant här, säger Henrik Österström.

Han har varit på plats i Indiens fjärde största stad Hyderabad och sett kunderna välla in under torsdagen.

– Man är ju tårögd va, det är ju fullständigt fantastiskt folk har väntat på Ikea i Indien i så många år och nu ser vi den här kundtillströmningen. Butiken är ju full, jag tror att vi har 5 000 personer där.

Vill attrahera medelklassen

Indien är en av världens snabbast växande ekonomier och det svenska företaget hoppas kunna attrahera landets växande medelklass.

– Stigande inkomster och välstånd gör Indien till en attraktiv marknad. Och indiska konsumenter är nyfikna på att se vad Ikea har att erbjuda, säger Sowmya Adiraju, analytiker på undersökningsbolaget Euromonitor, till Bloomberg.

Redan 2006 ansökte Ikea om att få öppna i Indien men hade länge svårigheter med landets hårda lagar om utländskt ägande innan regeringen vände tvärtom.

Följ ämnen i artikeln