Swedbanks ursäkt efter pengakaoset: Det ska inte hända

Publicerad 2016-07-05

Ett fel hos Swedbank har gjort att belopp dragits dubbelt för ett stort antal kunder hos flera av landets banker.

Missen med hundratusentals transaktioner upptäcktes under natten mot tisdag.

– Vi beklagar såklart. Det ska inte hända, säger Gabriel Francke Rodau, tf. kommunikationschef på Swedbank.

Transaktionerna som dragits dubbelt har skett i slutet av juni och berör kunder hos ett flertal av landets banker.

Handelsbanken och Danske bank var två av bankerna som under morgonen bekräftade att deras kunder hade påverkats.

– Vi vet att kunder hos är drabbade och att det skett dubbla transaktioner runt den 29 juni, säger Anna Sundblad, presschef på Danske Bank.

Felet orsakat av Swedbank

Även kunder hos bland annat Swedbank, Nordea och SEB uppges vara drabbade.

Under de sena morgontimmarna kunde Swedbanks tf. kommunikationschef Gabriel Francke Rodau bekräfta att felet låg hos dem och att det gällde kortköp som gått via deras terminaler.

– Det var helt enkelt en avräkningsfil för transaktioner som gick dubbelt i fredags. Enkelt uttryckt innebär det att ett stort antal kunder hos ett flertal banker blev dubbeldebiterade på deras kreditkort, säger Francke Rodau.

Problemet var omfattande.

– Exakta antalet drabbade kunder går inte att säga men det rör sig om hundratusentals transaktioner, säger Gabriel Francke Rodau.

Ursäkten: Det ska inte hända

Felet upptäcktes under natten mot tisdag.

– När det upptäcktes skickades en rättningsfil så att beloppen kan justeras. Det kan ta ett tag innan det går igenom för alla drabbade men jag skulle tro att allt har rättats till vid dagens slut. Man behöver inte göra något själv utan det går på automatik. Vi beklagar såklart det inträffade. Det ska inte hända, säger Gabriel Francke Rodau, tf. kommunikationschef på Swedbank.

Om kunder ändå skulle upptäcka att transaktionerna inte justerats efter dagens slut uppmanar Francke Rodau att man som kund bör kontakta sin bank.

Följ ämnen i artikeln