Företaget får betalt av EU för att göra däck i Portugal

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2002-03-05

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Dimman kring flytten av tillverkningen av däck från Gislaved till Portugal är kompakt.

I grunden handlar det dock om något väldigt enkelt. Ska EU:s bidrag användas till att flytta jobb från en ort till en annan?

Fakta i målet är följande. Däckstillverkaren Continental producerar för många däck. Av kostnadsskäl flyttar de tillverkningen av sommardäck till lågprisländer. Fabriken i Gislaved läggs ner till sommaren, 774 personer blir av med jobbet.

En del av tillverkningen flyttar till Lousado nära Oporto i norra Portugal. Där driver Continental en fabrik sedan ett femtontal år tillbaka. Kapaciteten ska öka från 32 000 till 40 000 däck per dag. Så långt är allt relativt klart och tydligt. Men när det gäller stödet till fabriken i Lousado vältrar dimman in.

Huvudsyftet med EU:s regionalstöd är att utjämna skillnaderna mellan fattiga och rika regioner i unionen. Pengarna kommer både från det enskilda medlemslandet och från EU-kassan och ingår i omfattande program som godkänns av kommissionen.

250 miljoner kr har betalats

Enligt Pierre-Jerome Henin, talesman på EU-kommissionen, har fabriken i Lousado fått stöd sedan 1992. Till 1999 hade 250 miljoner kronor betalats ut. Även i den nuvarande EU-budgeten får fabriken stöd. Under sju år betalas ytterligare 210 miljoner kronor ut.

Om den portugisiska staten ger även andra stöd är oklart. Uppgifter om skattesubventioner har varken dementerats eller bekräftats. Inte ens biträdande näringsminister Ulrica Messing får svar.

Men oavsett hur det ligger till med skatten flyttar Continental från Gislaved till bland annat Lousado. I EU-landet Portugal får företaget pengar för att tillverka däck. Det får det inte i Sverige.

Ur ett EU-perspektiv är det inte helt fel. Norra Portugal är en av EU:s fattigaste regioner. Jönköping är däremot Sveriges femte rikaste län med en bruttonationalprodukt per invånare på 217 000 kronor.

En fattig region får alltså fler arbetstillfällen. En rik blir av med några och blir lite fattigare. EU blir mer jämlikt. Men på vilket sätt? Ett dåligt, skulle de flesta svara.

Enligt statssekreterare Jan Grönlund på näringsdepartementet ska EU-stöd användas för ny verksamhet. Och inte till företag som flyttar. Men det är en strid om påvens skägg.

Continentals fabrik i Portugal har fått stöd, godkänt av Bryssel, i tio år. Verksamheten kan inte på något sätt kallas ny. Continental hävdar dessutom att de inte flyttar till Lousado. De flyttar till en massa ställen.

Företagets öde beseglades

EU-kommissionären Mario Monti, ansvarig för konkurrensfrågor, lovar nu att undersöka om stödet till Continental är otillåtet.

Med tanke på att den portugisiska staten är väl bevandrad i EU:s bidragsdjungel vore det underligt om svaret blir ja. Gislaveds gummifabrik är ett stycke svensk industrihistoria.

Företagets öde beseglades den dag då Continental övertog fabriken. Eller för att uttrycka sig som Aktiespararnas Lars-Erik Forsgårdh:

- Om ledningen sitter i Zürich eller London avtar känslan för de lokala behoven och den lokala kompetensen.

Continentals huvudkontor ligger i Hannover.

Lena Mellin

Följ ämnen i artikeln