Den svenska skolan måste förstatligas och återdemokratiseras

Sverige har världens mest privatiserade skolsystem. Den svenska modellen, med en kombination av skolpeng, fritt skolval, fri etableringsrätt för även de mest befängda privatskolor och därtill obegränsat vinstuttag, är unik i världen.

Följaktligen har den svenska skolan försämrats i rasande takt under de knappt två decennier som privatiseringsprocessen pågått. FN-organet Unicef har nyligen undersökt sambandet mellan ursprung, kön, föräldrars ekonomiska och sociala status och skolsystemet i 41 rika länder. Sverige rankades på 25:e plats. För 20 år sedan skulle Sverige med största sannolikhet hamnat i topp. Om 20 år kommer vi lika sannolikt att hamna i botten. Såvida inte den svenska privatiseringen bromsas. Vilket ingenting tyder på. Vänsterpartiet är systemets enda motståndare.

Så långt ingenting sakligt kontroversiellt. Allt detta är kända fakta.

Men om man ska försöka förstå varför Sverige envisas med en bevisligen skolförstörande politik blir det svårare. Vi är ju ensamma i världen om denna dumhet. Vi genomför den dessutom med öppna ögon, ingen kan undgå att se vad som sker. Tills helt nyligen var vi två länder inne på denna linje. Det andra landet var Chile. Men där har man nu slagit till bromsarna eftersom skadeverkningarna blev uppenbara.

I Sverige tyder dock ingenting på sådana insikter. Det är närmast obegripligt. Ty frågar man en svensk politiker om skolans roll i en demokrati blir svaret, långt in i borgerligheten, att vi bör ha en skola som erbjuder lika möjligheter för alla barn oavsett deras sociala status.

Fast det är ju just det vi har avskaffat. I dag är det närmast självklart att rika barn och barn från den vita medelklassen får gå i bättre, ofta privatiserade och betygsfuskande, skolor. Medan fattiga barn och barn som har invandrade föräldrar eller själva är födda utomlands får gå i sämre kommunala skolor. Som nämligen blir sämre därför att resurserna vandrar över till det privata kapitalet. I värsta fall hamnar invandrarbarnen i rena dårfinksskolor med islamistisk undervisning. Ty också den galenskapen är tillåten. I det heliga ”fria” skolvalets namn.

Systemet leder alltså till ökad segregation och därmed saboterad integration. De gängmedlemmar som i allt snabbare takt skjuter varandra i vissa förorter kommer från den sämsta skolundervisningen. Deras brottslighet skulle bekämpas effektivare med ett återdemokratiserat skolsystem än med fler poliser och övervakningskameror.

Detta är knappast rocket science, snarare en fråga om självklarheter. Återigen måste man då fråga sig varför framför allt den svenska högern så benhårt håller fast vid ett skolsystem som vidgar klassklyftorna och diskriminerar fattiga barn och invandrarbarn.

Det finns såvitt jag kan se bara ett svar på den frågan. Högern är för diskriminering. Högerns barn har vanligtvis välutbildade föräldrar som har resurser att placera sina barn i så bra och helvita skolor som möjligt. Och man finner detta rättvist.

I dag är det närmast självklart att rika barn och barn från den vita medelklassen får gå i bättre, ofta privatiserade och betygsfuskande, skolor

Överklassen är så liten så den kan man räkna bort. Men den stora vita medelklassen, ”radhusägarna i Nacka”, för att tala med tf finansminister Magdalena Andersson, är den politiskt starkaste gruppen i dagens Sverige. Det är om deras röster alla partier slåss. Och vem skulle våga klandra dem för att de vill ge sina barn en så bra skola som möjligt nu när skolorna blivit så olika?

Dessa radhusägare har alltså de resurser som krävs för att flytta sina barn från skolor med invandrarbarn till privata och nästan helvita skolor.

Rent egenintresse, alltså? Jo, säkert och inte så konstigt. Fast möjligen med stöd av ett ideologiskt fikonlöv enligt högerns kungstanke: privat verksamhet är alltid, i princip, bättre än statlig verksamhet. Även när den är sämre.

Ett vanligt exempel för att leda privatskolornas överlägsenhet i bevis brukar vara ”Internationella engelska skolan”. Den har blivit mycket populär inom borgerligheten och framhålls ofta som både idealisk och beviset för privatiseringens överlägsenhet. Där får eleverna nämligen inte tala i telefon under lektionerna, inte ens surfa på nätet eller fördjupa sig i Facebook eller på annat sätt störa arbetet.

Vilket dock inte är någon svindlande förnyelse. Så var det nämligen i den gamla demokratiska och nu raserade svenska skolan.

Den politiska slutsatsen borde vara enkel. Den svenska skolan måste förstatligas och återdemokratiseras för att kunna ge alla barn samma möjligheter i livet. Det borde till och med radhus­ägarna i Nacka kunna hålla med om. Såvida de inte numera betraktar en sådan hållning som vänsterextremistisk.

För övrigt anser jag att ...

… islams snabba expansion i Etiopien innebär ett stort problem. Alltför många män gillade nyheten att kunna hålla fyra fertila fruar samtidigt. Det ledde till en våldsam befolkningsexplosion. Å andra sidan går etiopiska kvinnor utom fara på de mörka etiopiska vägarna. De kan till och med lifta riskfritt.

… det är en fenomenal skandal att Saudi­arabien tillåts finansiera såväl moskéer som ­skolor i Sverige. Fattar inte våra politiker vad den wahhabitiska teologin och pedagogiken går ut på?