Mejla

Oisin Cantwell

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik – låter det som en spännande rubrik?

Publicerad:
Uppdaterad:

Mediernas fixering vid Stockholm tar sig stundom roande uttryck. Som i dag, då två ministrar kallade till presskonferens i ett ambitiöst försök att bryta sommartorkan.

Ämnet för dagen var någonting så otacksamt som viktigt för befolkningen men osexigt för rubriksättarma, vilket också speglade uppslutningen av journalister.

Faktum är att det var lika glest i bänkraderna i regeringens provisoriska pressrum, Rosenbad renoveras, som då Falkenberg tar emot Eskilstuna i allsvensk fotboll.

Låter onekligen praktiskt

Miljöminister Isabella Lövin och infrastrukturminister Tomas Eneroth äntrade scenen klockan 09.30, presskonferenser på fredagar läggs alltid på förmiddagar då positiva nyheter ska pumpas ut, medan tråkigheter förläggs till sen eftermiddag då murvlarna förhoppningsvis har gått hem, för att berätta om en ny utredning.

Tanken är att Sverige ska få ett enhetligt biljettsystem för all kollektivtrafik i Sverige. Buss i Sundsvall, tåg i Värmland, färjetrafik i Göteborgstrakten, samma kort ska gälla överallt.

Detta låter onekligen praktiskt. Och att göra det enklare för resenärer att kombinera kollektivtrafikresor inom och mellan regioner bör kunna bidra till att minska växthusgasutsläppen.

Miljöministern missade naturligtvis inte att bre ut sig om klimatmål, Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland, utredningen som nu tillsätts ingår i januariöverenskommelsen, 70 procent mindre utsläpp år 2030....

Infrastrukturministern fick också en syl i vädret, varefter ordet gick till utredare Gerhard Wennerström, vd på Samtrafiken, ett tjänsteutvecklingsföretag inom kollektivtrafikbranschen som ägs av diverse trafikföretag.

Han verkade kunna sina saker och pratade i korta, effektiva meningar om utmaningar och möjligheter och tidsaspekter.

Pressnissarna satte sig på tvären

Journalisterna skruvade otåligt på sig. Vi hade redan innan presskonferensen muttrat om att det här nog innebär att kollektivtrafiken blir dyrare i Stockholm och billigare i glesbygden.

I huvudstaden är nämligen detta sätt att resa relativt sett billigt och en satsning av detta slag måste på något sätt finansieras.

När statsråd och expert talat färdigt var det dags för allmän frågestund. I varje fall är det så det brukar gå till. Men just i dag satte sig pressnissarna av någon anledning på tvären och äskade enskilda intervjuer.

Efter en del protester och invändningar ändrade de sig dock och SVT och ekot började ställa frågor. Om prissättningen. Hur mycket ska det kosta? Finns det inte risk för orättvisor? Blir det en enhetlig prissättning?

Utredare Wennerström och infrastrukturminister Eneroth gav lugnande besked. Det kommunala självstyret gäller i detta sammanhang och priserna är inte en statlig fråga.

Så var det med den saken. Utredningen ska vara klar i april nästa år. Det är bråttom. Regeringen vill nämligen kunna lägga proposition i frågan under mandatperioden. Första januari 2022 ska det nya systemet vara i bruk.

Presskonferensen var behagligt nog överstökad på en halvtimme. Journalisterna droppade långsamt av. Gatorna runt regeringshögkvarteret var semestersömniga med sin glesa trafik och turister som glodde ner i kartorna i sina telefoner.

TT:s Owe Nilsson satte sig på cykeln och trampade i maklig takt iväg mot redaktionen vid Slussen. Det här var inte en dag för rivstartande reportagebilar, armbågsträngande fotografer och nyhetsflashar.

avOisin Cantwell

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM