Snåljåpar, ni måste sluta sprida myter

Tillhör ni dem som har bekymmer med tiggare?

Har du bekymmer med din egen inställning till det mång­tusenåriga, världsutbredda fenomenet tiggeri?

Du frågar: Hur ska vi förhålla oss?

Svaret är enkelt (och mång­tusenårigt). Svaret finns i Apostlagärningarnas kapitel 20, vers 35. Det lyder i sin helhet:

”Det är saligare att giva än att taga.”

Så gör det. Ge! Lyd Bibeln!

Det är en självklarhet för mig, att om jag passerar en gatumusikant gräver jag i högerfickan och försöker hitta en tia eller två. Naturligtvis är musikanten en tiggare och vi ska ha samma inställning till omusikaliska, enbart tiggande, tiggare. Och det gör dig gott att skiljas från ett par spänn.

Jag vet invändningarna. Det är organiserat tiggeri. Det styrs av en maffia. Det ligger trafficking bakom. Det är nästan lika förfärligt som horeri. Ni tror er veta: Tiggarna får inte behålla pengarna. Och som de ställer till det, där de bor, i parker eller på övergivna tomter! Det är andra, vi skattebetalare, som får städa upp.

Snack.

Jo, jag vet att det snacket går högt i samhällshierarkin. Nyss var det en moderat i Göteborg, Cecilia Magnusson, som ­ville förbjuda gatutiggeriet med motiveringen att därigenom ”ta bort en av de värsta riskerna för att fattigdom permanentas”. Oj, oj, kan hyckleri klinga klarare?

Socialdemokraternas affischnamn i Umeå, Lennart Holmlund är på nätet tillfrågad ”är du främlingsfientlig eller en idiot?” sedan han i beprövad form hade frågat: ”Är tiggeriet organiserat och av vem?”

Holmlund hade skrivit, att ”vakter som är anonymt klädda” hävdat, att ”tiggarna transporteras ut med fina Mercedes och BMW. Personer som setts sitta med käpp och skaka och ser ut att må riktigt dåligt kan sedan ha setts springande och snattat oxfilé på Strömpilen.”

På detta snack kniper kommunalrådet några röster från SD.

Finns det sanning i dessa insinuationer?

Jag har sökt efter vetenskapliga undersökningar i ärendet. Det närmaste jag kommit är uttalanden av kristdemokraten Michael Anefur från Kristianstad. Ni hör hans titel och förstår att det är en man som tar sociala frågor på allvar. Han är regeringens nationella hemlöshets­samordnare och har bedömt trovärdigheten i påståenden om att tiggare är ­organiserade av kriminella ligor.

Anefur säger: ”Jag har pratat med snart sagt alla som har med tiggeriet att göra. Ingen påstår att det finns tecken på att organiserad brottslighet eller människohandel ligger bakom.”

Det är vandringssägner, typ råttan i pizzan. ”Under de år jag har jobbat med de här frågorna har vi hört de här historierna på flera håll i Sverige. Folk påstår att tiggarna har jättedyra bilar och kör Mercedes, BMW och Jaguar. Att de äter jättegott och bara ­luras. Men när man ställer kontrollfrågor om vem som har sagt och sett det här och ber att få ­prata med de personerna, då försvinner de här berättelserna in i sägnernas värld.”

Sannolikt inte. Facebook finns kvar. På Facebook berättas hur ett anslag vid Ica-butiken i Sävja vid Uppsala försäkrade: ”Du som ger pengar till flickan utan­för Ica. Hon ingår i en tiggarliga på 6-7 personer. Pengarna tas om hand av en 25-årig universitetsutbildad rumän från Bukarest. Han är identifierad och polisanmäld och får in minst 700 000-900 000 kronor per månad.”

Uppsalapolisen har tittat på ärendet. Polisen säger: ”Det finns ingen sanning i påståendet.”

Med detta bör mytbildningen kring tiggarna vara över.

Mitt eget engagemang hänger jag upp två sakförhållanden:

Det är, för det första, en naturrätt att få sätta sig på huk på en gata och lägga kepsen framför sig och hoppas på pengar. Filosofen Bertrand Russell har definierat naturrätten med ”vad en människa är berättigad till just på grund av sin mänskliga natur”. Naturrätten utgör grunden för mänskliga rättigheter och demokrati, ett begrepp i diskussioner om legitimering av makt. Tafsa inte på den!

Och, för det andra, ni som jämrar er över synen av några tiggare ska minnas att det är huvudet som ska vara kallt och hjärtat varmt. Inte tvärtom.

Ni ska titta er i spegeln och erkänna: ”Jag är en hårdhjärtad snåljåp.”

Var du så arg ...

Åsa Romson

... som det verkade, Heimerson, när du i din förra kolumn skrev om vänsterfeministers allt mera slitna fras ”dessa vita, medålders, heterosexuella män”. Jag fick många mejl med frågan. Svar: Naturligtvis inte. Frasen var för länge, länge sedan uppkäftigt kul. Men när sådana som Åsa Romson gör sig märkvärdig med den eller en sommarpratare tror att han uppfunnit hjulet blir det för mycket. Dessutom: Frasen ÄR ­rasistisk; vi har slutat att göra hudfärg till en fråga. Frasen ÄR sexistisk; vi finner homosexualitet, bisexualitet, transsexualitet vara godtagbara, varför då gläfsa mot heterosexualiteten? Frasen ÄR åldersfascistisk; vi accepterar naturnödvändig­heten att vi är unga och gamla, varför då inte också dem som är mitt i livet. Vänsterfeministerna får komma på nåt nytt.

Alan Furst

Jag läser just nu … lätt sommarlitteratur, ”Midnight in Europe”. Författaren Alan Furst är en av mina favoriter. Han skriver, nästan naivt, historiska romaner, med gedigna fakta, god tidsanda, elegant dialog och befolkade av fala kvinnor, lömska spioner och en och annan hjälte. Denna bok utspelas i spanska exilkretsar i Paris 1938 medan spans-ka inbördeskriget går mot sitt crescendo. Pojkbok på riktigt.

SJ går med vinst … och när beskedet kom att ”nu sänker vi biljettpriserna” var det vd Crister Fritzon som stod för det. Varför han? När det är good news står han till tjänst. Vanligtvis - vid snö eller hetta, förseningar eller inställda tåg, höstlöv, ned­fallna ledningar och banarbeten - kommer beskeden från hans 22 man starka informationsavdelning. 22 man! Inte ens världens sämsta järnväg kan behöva informera om så mycket. Det händer när SJ just slutat att hjälpa resenärer att boka tågresor utomlands. ”Det är för dyrt och krångligt.” Äsch, sätt några informatörer att svara i telefon om när tåget till Paris går och berätta vad det kostar. Det kallas anpassning.

Följ ämnen i artikeln