Nyval troligare än krasch ut ur EU

Ingen kan säkert säga vad som händer nu.

Men jag räknar kallt med att det inte blir någon brittisk krasch ut ur EU om en dryg vecka. Bryssel vill inte få skulden för det.

Dagens omröstningar var både goda och dåliga nyheter för premiärminister Boris Johnson.

Den goda nyheten var att ledamöterna godkände att avtalet ska behandlas vidare. Den dåliga nyheten att parlamentet vägrar att snabbehandla avtalet. Man tycker att det är alldeles för viktigt för landets framtid och vill nagelfara lagtexten noga.

Efter den senaste bataljen i det brittiska underhuset finns det ett antal mer eller mindre troliga scenarior.

Dagens omröstningar var både goda och dåliga nyheter för premiärminister Boris Johnson.

1. En krasch ut ur EU utan ett avtal - Osannolikt

En rätt trött och till synes mörbultad Johnson hävdade att detta nu är vad hans regering måste planera för. Allt annat vore ansvarslöst.

Det framstår dock numera som ett rätt tomt hot. Parlamentet tvingade premiärministern att be EU om en förlängning och även om han försökte underminera sin egen begäran genom att skicka ett annat brev där han uppmanade EU att inte ge någon förlängning så vet Bryssel vad det handlar om.

Deras hållning är att Storbritannien formellt begärt en förlängning. Jag har mycket svårt att tro att EU inte går med på en sådan. EU-länderna vill inte vara dom som tvingar ut britterna ur EU. Inte vara den som står där med skulden.

Vad frågan handlar om är hur lång förlängning EU är beredda att ge. Ett troligt datum är den 31 januari. Det skulle ge britterna tid att hålla ett nyval eller en ny folkomröstning om avtalet.

En kortare förlängning skulle riskera att britterna behöver be om mer tid ännu en gång. Det är EU som ensidigt bestämmer hur lång förlängningen blir.

Ordförande Donald Tusk rekommenderade ikväll att EU går med på en förlängning vilket helt talar mot Johnsons hot om en krasch.

2. Johnson drar tillbaka avtalet och utlyser nyval - En klar möjlighet

Om oppositionen försöker fästa diverse tillägg till avtalet som premiärministern och hans parti inte gillar så utlyser han hellre ett nyval. Ett sådant kommer i så fall att hållas före årsskiftet.

Det är dock inget Johnson kan göra utan att oppositionen går med på det. Förra gången vägrade Jeremy Corbyn med motiveringen att det först måste stå helt klart att landet inte lämnar utan ett avtal. Nu finns de försäkringarna i praktiken. Därför blir det svårare för Corbyn att fortsätta vägra. Särskilt som han ropat på nyval som en besatt det senaste året.

I nuläget ser det ut som de konservativa relativt enkelt skulle vinna en egen majoritet och därmed kunna godkänna brexitavtalet efter en nyval. Vilket är den enda faktorn som talar för att Corbyn fortsätter säga nej.

3. Parlamentet behandlar brexitavtalet i lugn och ro och ger det till slut sitt godkännande - Inte osannolikt.

Det finns en enorm trötthet på brexit både hos politikerna och den brittiska allmänheten. Kompromissviljan är större i dag än när Theresa Mays avtal röstades ner tre gånger.

Avtalet kommer garanterat att delvis förändras av parlamentets behandling men så länge dessa förändringar inte är för stora så är chansen ändå god att få avtalet godkänt. Det finns en grupp labourledamöter som är beredda att rösta för.

Johnson har förlorat kampen om tidtabellen. Inte mycket talar för ett godkännande före den 31 oktober. Men han kan få det godkänt senare.

4. En ny folkomröstning - Inte sannolikt

En sådan skulle i så fall ställa Johnsons avtal mot att stanna kvar i EU. Problemet är att det i dagens läge inte verkar finnas en majoritet för att låta folket få ta ställning till avtalet.

Liberaldemokraterna och Labour är för men det räcker inte. Om nordirländska DUP som är arga på Johnson för hans förräderi stöttar förslaget så ökar förutsättningarna.

Läget är med andra ord som det varit under de senaste tre åren. Nästan alla möjligheter finns kvar på bordet men graden av sannolikhet förändras ständigt.