Ni hjälper oss fortsätta berätta, avslöja och rapportera

Aftonbladets Jenny Svenberg Bunnel.

Aftonbladets Jenny Svenberg Bunnel tog häromkvällen emot Stora Journalistpriset som Årets Förnyare. Hon är en journalist som skapar starka upplevelser genom sitt visuella berättande och genom sin idérikedom.

Hon är knuten till vår Gräv & Story-redaktion men syns också i det löpande nyhetsarbetet och i Aftonbladet Plus med några av sina starkaste reportage, som internationellt hyllade “Flickan bakom pansarglaset”.

För många blev, kanske inte hennes namn, men väl hennes arbete känt i våras när Jenny Svenberg Bunnel dag efter dag livetecknade från terrorrättegången mot Rakhmat Akilov.

Hennes penna förmedlade bilder som ingen utanför säkerhetssalen kunde se.

Just det, att göra tillgängligt och begripligt det som inte kan berättas på annat sätt, det stängda, det väldigt svåra, det som inte riktigt går att ta på, har blivit hennes signum.

Priset var inte bara välförtjänt, det var viktigt. Jenny själv pratar om ”vi som spelar i bandet bakom solisterna”, de journalister som inte syns eller hörs utåt så ofta, men som med sitt yrkeskunnande, sin kreativitet och fingertoppskänsla skapar hela den journalistiken du engageras av.

För journalistik är en helhet, det engagemang som över 3,5 miljoner svenskar ger Aftonbladet varje dag, kräver både det snabba raka, det kraftfulla djupa och det förundrade tankeväckande.

SVT och Sveriges Radio stod också som vinnare av Stora Journalistpriset, liksom Expressen.

Men till skillnad mot public service måste Aftonbladet och Expressen finansiera sin journalistik själva, utan skattepengar.

Det gör vi, Aftonbladet har under många år varit världsledande i att utveckla en digital affär, både med våra annonsörer och med våra läsare, i Aftonbladet Plus.

Även Expressen utvecklar nu ett Plus-erbjudande för sina läsare. Det är både bra och nödvändigt.

Fri och oberoende journalistik kostar nämligen pengar, mycket pengar.

För att skapa möjligheter för storslagen journalistik, som Jenny Svenberg Bunnel och grävredaktionen, som Aftonbladets stora breakingdesk och enastående sportredaktion krävs finansiella muskler.

I det arbetet är alla ni som är kunder i Aftonbladet Plus avgörande, ni som tagit ett aktivt val och bestämt er för att prenumerera stödjer på sätt fri och obunden journalistik.

I en hårdnande värld finns många som ger sig på de fria medierna, presidenter försöker kasta ut jobbiga reportrar från pressträffar, hela länder vänder demokratiska medier ryggen, journalister förföljs och hotas.

Men det finns också många som engagerar sig för en oberoende press som har i uppdrag att rapportera, granska och vara jobbiga för makten.

Under våra 15 år med Aftonbladet Plus har hundratusentals prenumeranter varit med och skapat en av världens största digitala dagstidningar.

Sverige är ett av de länder i världen där betalningsviljan för digitala prenumerationer är störst.

Hur man på bästa sätt utvecklar det prenumererade innehållet digitalt är en intressant diskussion i mediebranschen.

Dagens Nyheter har fullt fokus på digitala abonnemang och Svenska Dagbladet har byggt en otroligt spännande och framgångsrik premiummodell, där Anna Careborg varit drivande. Hon tar nu över som publisher för hela Svenska Dagbladet, under den period då nuvarande chefen Fredric Karén åker över till Kanada för att hjälpa mediekoncernen Torstar Corporation med att bygga sin digitala kraft.

Plus står i dag för en betydande del av Aftonbladets onlineintäkter och prenumeranterna får allt mer för pengarna. Fler artiklar, texter från våra största profiler, vår nya satsning ”Krimhelg”, direktsänd sport i världsklass, rabatter, ljudböcker, filmer och mycket annat.

Under året har vi också sett hur engagemanget bland prenumeranterna växer.

De läser allt mer och spenderar allt längre tid.

Sedan ett antal månader pågår också det mest spännande förändringsarbetet med Aftonbladet PLUS sedan vi lanserade prenumerationstjänsten för 15 år sedan.

Under våren kommer Nya PLUS – och då kommer det bli tydligare än någonsin hur viktiga våra betalande kunder är för oss.

Vårt mål är att du som prenumerant ska känna att vi hela tiden levererar ett återkommande värde - för just dig.

Bra, prisbelönt journalistik kostar pengar. För Aftonbladet betyder det också i framtiden att vi ska stå på två ben.

Vi ska vara det självklara valet, varje dag, för över 3,5 miljoner svenskar. Men det innebär också att vi ska ge våra PLUS-läsare ännu mer, och ännu bättre innehåll, än någon annan.

Bara så kan vi fortsätta vara bäst både när det gäller den dagliga totala räckvidden och de digitala prenumerationerna.

Bara så kan Aftonbladet fortsätta berätta, rapportera och avslöja.

För övrigt: Så har Aftonbladet haft en del tekniska problem senaste dagarna. En tröst i eländet är att så många av er omedelbart hör av sig och saknar oss. Tack för det.