Vi får leva med en oändlig grå sörja

Publicerad 2020-02-03

Vi sitter och glor på en sandhög. Det är vad hoppet grusats ner till efter fyra månader av att leva under ett grått molntäcke. Enligt utsago ska sanden som sprids ut vid spårvägsbygget på Clemenstorget i Lund reflektera ljus särskilt väl. Och vi är så desperata efter ljus - riktigt dagsljus - att vi nu sitter och glor på högen. Efter vintern som aldrig blivit vinter i Skåne är jag övertygad om att det är det här som kommer knäcka oss med klimatkrisen: att under vinterhalvåret aldrig få se solljus, snö, eller ens blå himmel. 

Mulgrått kallar min son det. 

“Är det mulgrått idag, mamma?” 

“Ja, älskling, idag också.”

 

Den som trott att 2 graders uppvärmning innebär att Skåne skulle förvandlas till en slags Sveriges tropiker kommer bli besviken. Det vi istället kommer få leva med är en oändlig grå sörja. En mörkgrå effekt som förstärker sig själv. När isar smälter och snön uteblir blottläggs mörk barmark och hav. Is och snö reflekterar 90-95 procent av allt ljus, barmark bara 15-20. När det blir varmare blir det alltså också mörkare. Mindre solljus reflekteras tillbaka och planeten värms upp snabbare.  

Förr hade jag en strategi för att hantera vintern: köpa en flygbiljett och åka långt bort, åtminstone en månad. Fylla på med ljus, värme, ledighet. Sen tog jag ett flygfritt år som blev till ett till och ett till. Och nu är tröskeln för att flyga så hög att inte ens det mulgråa täcket kan motivera en flygbiljettsbokning.

 

Jag är inte ensam om den ökande tröskeln. 2019 förlorade Malmö Airport var sjätte inrikesresenär. Ett tapp som spillt över på Kastrup som förra året tappade mer än 100 000 passagerare på sträckan Köpenhamn-Stockholm.  Planerade flygplatssatsningar har nu satts på paus. 

Malmö är en stad som är enkel att ta sig till med tåg. Men hur mycket Malmö Turisms besked om att endast erbjuda flygfria resor när de bjuder in influencers till kampanjen “Make it Malmö” kommer att skaka om i instagramgrytan återstår att se. 2019 kom 70% av de inbjudna influerarna med flyg.  

 

Det är med rätta flyget minskar just här. Malmö är Sveriges port ut mot kontinenten. Det förstår Trafikverket som i somras fick i uppdrag av regeringen att utreda möjligheterna för statlig upphandling av nattåg ut till europeiska städer. I delredovisningen som nyligen kom föreslår de sträckan Malmö-Köln som en första förbindelse, något som kan bli verklighet om bara ett par år. Du går och lägger dig på tåget i Malmö och vaknar ute på kontinenten. Drömmen! Men en dröm som bara kan bli verklighet med ordentlig politisk vilja. Just nu saknas både fordon och lösningar för gränsöverskridande trafik. 

 

Men förhoppningsvis finns den politiska viljan. Regeringen, i samarbete med Centerpartiet och Liberalerna, som i sin vårändringsbudget 2019 satsade 50 miljoner kronor på just nattåg till kontinenten, valde i höstas att satsa samma summa årligen 2020-2022. Nere i Europa ligger man redan längre fram. Järnvägens marknadsandel för resor mellan Rom och Milano har de senaste tio åren ökat från 36 till 67 procent samtidigt som flyget på samma sträcka minskat från 52 till 20 procent. Förklaringen hittas i höghastighetståget Frecciarossa. Somna i Malmö, vakna på kontinenten. Susa fram genom det italienska landskapet. Nästa vinter är det jag som tar tåget ner till södra Europa.  

Följ ämnen i artikeln