Matsnusket på Burger King är inte unikt

Nej, det handlar inte bara om Burger King.

Anställda och tidigare anställda på de andra stora hamburgerkedjorna vittnar nu om liknande snusk med maten som serveras där.

Kött märks om, stekta hamburgare ligger i timmar, mat plockas upp från golvet, glassröra hälls fram och tillbaka i papperskorgar, anställda tvättar inte händerna efter toalettbesök, bröd som möglar och grönsaker som borde slängas.

Listan kan göra längre.

Tål ni att se rörliga bilder av eländet? Titta på 200 sekunder om snabbmatskedjan Burger King, som publicerades på Aftonbladet och Viafree i förra veckan.

Det var som om vi öppnat en tryckkokare. Det strömmade in mejl från anställda och tidigare anställda, som varit med om och sett samma saker. Många hade dessutom blivit utskällda och förnedrade av sina chefer när de ifrågasatt den snuskiga hanteringen.

MEN, det visade sig att Burger Kings matställen inte är unika.

Ett femtiotal personer som jobbar eller jobbat på Burger Kings konkurrenter hörde av sig och menade att det, på punkt efter punkt, är precis lika illa på många av de restaurangerna. 

Om den ena stora hamburgerkedjan skriver de till exempel:

”Ibland hällde vi tillbaka gamla nuggets i fritösen igen så dom skulle bli varma, samma med att lägga gammalt kött på grillen…. Man var tvungen att fuska helt enkelt. Gick själv in i väggen av att jobba sönder mig. Fick panikångestattacker på jobbet. Satt ofta och grät på toaletten medan chefen skrek att jag behövdes på golvet”.

”Vi markerade om bacon som skulle läggas på burgare, nuggets och allt friterat som skulle kastas efter 20 min, vi startade om klockan”.

”Jag jobbade heltid i två år, sista året som skiftledare, och jag kan intyga att samma ‘rutiner’ används där. Kulturen var sån att om du slängde maten som var för gammal så tittade alla snett på dig.”

”Säger du emot angående misskötsel så får du färre timmar eller sparken. På några restauranger har dom även sparat färdigstekt kött till dagen efter som steks upp igen på morgonen”.

”Det tog 40 min att servera gammal mat. Jag hittade ett fjärilsbo under pommes friten, ingen har gjort ren arbetsredskap på månader”.

Den andra stora hamburgerkedjan får också svidande kritik:

”Under min introduktion till arbetet fick jag lära mig att vi skulle trycka igång timern igen om vi inte hade tid att fixa nytt, vilket det givetvis aldrig fanns tid för… När kontrollanten försvunnit så återgick allt till det det skitiga läge som varit innan”.

”Pommes frites skulle man fritera om då och då för att dom ändå skulle vara varma.... Var man riktigt sjuk fick man stå i köket för att kunderna inte skulle bli äcklade... När storcheferna var på besök på restaurangen fick man inte tilltala dom om dom inte tilltalade en först”.

”Kan vittna om gamla mögliga bröd. Verktyg/behållare och annan köksutrustning, kommer från disken smutsigt då inte byte av diskvatten i diskmaskinen genomförs korrekt….timers i köket är bara ett spel för galleriet, ingen som någonsin använt dom korrekt”.

I den mördande konkurrensen på snabbmatsmarknaden tycks få eller inga aktörer ha förstått att lojalitet – både hos kunder och anställda – byggs på kvalitet, hederlighet och rimliga arbetsförhållanden.

Följ ämnen i artikeln