Aftonbladet storsatsar på lokaljournalistik

Malmö först ut: ”En extremt spännande region”

Aftonbladet gör en storsatsning på den digitala lokala journalistiken.

Vi börjar i Malmö. På måndag rullar vi ut en helt ny sajt med lokaljournalistik om Malmö på Aftonbladet. Med reportrar och krönikörer på plats i en av Sveriges mest spännande städer vill vi erbjuda alla våra läsare i regionen mer Aftonbladet-journalistik och mer av det som berör just er. 

För att journalistik ska vara relevant behöver den vara viktig, riktig och begriplig. Men den måste också komma nära, vara en del av livet och vardagen.

Aftonbladet har vi formulerat uppdraget så här: Vi vill göra Sverige lite bättre, världen lite mer begriplig och livet lite lättare för våra läsare. I det ligger väldigt mycket, men just i dag handlar det om att göra ett bättre nyhetsarbete och erbjuda mer till dig som bor i Malmö. Mer nyheter, mer sport, mer nöje.

Bättre alternativ för annonsörer

Vi vill förstås också vinna helt nya läsare i Malmö genom en starkare journalistisk produkt. Och vi vill bli ett bättre alternativ för annonsörer.

Framöver kommer vi också att sjösätta fler satsningar på lokaljournalistik i andra delar av landet. Var har vi ännu inte bestämt, vi vill först möta läsarna och kunderna i Malmö, lyssna och lära. Ni är många som flera gånger varje dag går till Aftonbladet för att uppdatera er. Kan ni då samtidigt på ett enkelt och smidigt sätt ta del av era lokala nyheter och erbjudanden så tror vi att många utnyttjar den möjligheten.

Lena K Samuelsson

Under ett halvår har vi haft ett team som utvecklat den nya lokalsajten, slipat på det redaktionella innehållet, tekniken och den digitala upplevelsen. Vi har jobbat ihop med systersajter som Klart, Blocket och Let’s Deal för kunna erbjuda lokalt väder, spännande jobb och de bästa lokala erbjudandena. Vi har anlitat drivna reportrar inom nyheter, sport och nöje och skarpa krönikörer.

Behövs mer lokaljournalistik

Varför är det viktigt för Aftonbladet att satsa lokalt? Svaren är många.

Ett är att vi redan är den största digitala nyhetsdestinationen i Sverige och därmed även på lokal nivå. Aftonbladet kan inte öka så våldsamt mycket mer, men vi kan bli bredare och skapa djupare relationer med våra användare.

Vi vill bli ännu mer relevanta och vi vet att journalistik som kommer närmare den egna vardagen efterfrågas i väldigt stor utsträckning. Dessutom är det uppenbart att det i dag behövs mer lokaljournalistik, inte mindre. I digitaliseringens spår har många titlar fått det svårt eller helt försvunnit. Jag brukar säga att svenska lokaltidningar är journalistikens hjältar och många har i dag vunnit framgång med sin digitala prenumerationsaffär. Men det finns allt mindre öppen journalistik, gratistidningar läggs ner, redaktioner bantas och Facebookgrupper tar över det som förr var journalistikens härad. Här hoppas jag att Aftonbladet kan bidra till mer lokalt innehåll och hitta samarbete med lokala aktörer.

En alltför ensidig bild

Ett annat svar är att det Malmö man möter i riksmedierna ofta ser ut att vara en stad som enbart präglas av kriminalitet. Inte för att rapporteringen om brottslighet och skjutningar saknar relevans, tvärtom, nyhetsvärderingen är i sin ordning. Men genom att sakna rapportering om allt det andra – det Malmö som blivit en tech-stad, en extremt spännande region präglad av kultur, nytänkande och innovationer – har medierna, inklusive Aftonbladet, i värsta fall bidragit till en alltför ensidig bild.  Med starkare lokal bevakning kan vi lyfta flera nyheter från Malmö även nationellt.

Ett tredje svar är kommersiellt. En lokalsatsning är viktig också för att vi vill stärka vår affär. Vi vill erbjuda bättre alternativ och en mer relevant digital kontext för annonsörer när aktörer som Facebook och Google gör allt för att bli de självklara lokala kanalerna runt om i landet. Vi menar att Aftonbladet är det bättre alternativet, och då krävs naturligtvis också närvaro och lokalkännedom på ett sätt som de amerikanska giganterna saknar.

När Aftonbladet nu på måndag tar plats i Malmö kommer vi att kämpa stenhårt för att erbjuda bra lokaljournalistik, service och tjänster.

När vi sedan finns på fler orter hoppas jag att vi än bättre lever upp till vårt uppdrag, att göra Sverige lite bättre och världen lite mer begriplig. Och kanske livet lite lättare för fler.

Följ ämnen i artikeln