Kritiken: ”En krigsförklaring mot stockholmarna”

Uppdaterad 2020-02-06 | Publicerad 2020-02-05

Nu rasar ett bilbråk mellan stad och land.

Förslaget om att bilförare i storstan ska betala mer för att underlätta för de på landsbygden får Moderaterna i region Stockholm att gå i taket.

– En krigsförklaring mot stockholmarna, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

För att klimatomställningen ska bli rättvis och få folkligt stöd måste rika bilförare i storstäderna betala mer. Pengarna ska användas för att underlätta för låginkomsttagare som kör på landsbygden, där höjd bensinskatt slår hårdare.

Förslaget förs fram i en skatterapport från LO och tankesmedjan Tiden, som har som mål att påverka regeringens klimatpolitik.

Som exempel lyfter man att det borde införas fler trängselavgifter i Stockholms innerstad som ska betala för en skrotningspremie för låginkomsttagare på landsbygden.

Trafikregionrådet i region Stockholm Kristoffer Tamsons (M).

”Har gått en propp”

Förslaget får nu hård kritik från Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i region Stockholm.

– Det verkar ha gått en propp högt uppe i LO-borgen. Man vill införa ännu en straffskatt riktad mot stockholmarna, säger han.

Tamsons menar att stockholmarna redan i dag betalar ett högt pris, både för att köra bil i stan och för infrastrukturen i regionen. Han lyfter dessutom fram att pengar fördelas från Stockholm ut i landet via skatteutjämningssystemet.

Han vänder sig också mot bilden av bilförare i huvudstaden som enbart höginkomsttagare.

– Bland dem finns många gånger hantverkare, vårdbiträden och andra jobbare som vill få sina liv att gå ihop.

– Man utgår ifrån att stockholmare skulle sitta på vägarna eller trängas i tunnelbanan för att de tycker att det är kul. Det gör ingen, man reser för att vardagen ska fungera och man ska ta sig till jobbet.

M vill sänka bensinskatten

LO:s och Tidens förslag har som mål att göra klimatomställningen rättvis. Moderaterna har gått fram med att man vill sänka bensinskatten, som av många ses som ett av de viktigaste instrumenten för att minska utsläppen.

Men Tamsons menar att förslaget som lagts fram inte kommer göra klimatpolitiken eller acceptansen för den bättre.

– Vår region växer kraftigt och vi måste bygga ut framför allt vår kollektivtrafik. Att i det läget säga att vi ska rycka miljarder från Stockholmsregionen för att ge till andra delar av Sverige, det kommer innebära att de som kör bil ska betala allt mer utan att få något tillbaka, och de kommer stå still i köer, vilket skadar miljön.

– Men det kommer också innebära att väldigt många människor inte kommer att komma in i kollektivtrafiken, den kommer inte att kunna växa i den trakt den behöver. Då gör man inte klimatet en tjänst.

ANNONS