Rosa reklam fick elever att se rött

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-06

13-åringarna fällde leksaksjätten Toys R Us för könsdiskriminering

coola killar och fina flickor – nej tack Hannes Psajd, Sanna Norén och deras klasskompisar skrev att leksaksjättens reklam var otidsenlig och nedvärderande.

Julkatalogen fick sjätteklassarna att se rött.

Men nu har de fått en försenad klapp.

De anmälde leksaksjätten för könsdiskriminerande reklam – och vann.

Toys R Us fälls på alla punkter i klassens anmälan.

Det är diskriminerande att tjejer förutsätts gilla rosa och prinsesskläder medan killarna ska vara tuffa och coola och leka riddare och superhjältar.

Bara tuffa killar

I beslutet skriver Reklamombudsmannen att leksaksreklamen från Toys R Us motverkar positiva sociala beteenden, livsstilar och attityder.

Det var julkatalogen förra året som fick eleverna i dåvarande klass 6 i Gustavslundskolan i Växjö att se rött.

Hannes Psajd, 13, reagerade särskilt på att det bara var killar på bilderna med tuffa saker.

– Det fanns inte en enda tjej på riddarbilderna och inte en tjej någonstans där det var action. Tjejerna hade rosa kläder och poserade konstigt.

Anmälan skickades in den 10 december förra året. Eleverna skrev att reklamen var både otidsenlig och nedvärderande.

Beslutet från reklambranschens egen opinionsnämnd dröjde nästan ett år.

– Men vi trodde inte att vi skulle komma så här långt. Det är jättekul att vi lyckades fälla dem, säger Sanna Norén, 13.

”Ha samma färger”

I anmälan skrev man hur Toys R Us kunde göra sin reklam bättre. Bland annat genom att mixa killar och tjejer på bilderna.

– Vi föreslog också att de skulle ha samma färger i bakgrunden oavsett om det är killar eller tjejer och att alla skulle få leka med till exempel bilar, säger Sanna.

Aftonbladet har förgäves sökt ansvariga vid Toys R Us för en kommentar.

Följ ämnen i artikeln