Sådan är den perfekta svenska semesterresan

Uppdaterad 2018-03-12 | Publicerad 2017-04-25

Kuala Lumpur

Var fjärde svensk föredrar att spendera pengar på resor.

Kuala Lumpur är årets mest trendiga destination.

En genomsnittlig svensk utlandssemester varar i sju dagar.

Var tredje person delar semesterbilderna via sociala medier.

Resesöksajten momondo.se har kartlagt den optimala svenska semesterresan. Här är resultatet.

I samband med den årliga globala undersökningen om resvanorna i världen har också svenska vanor och önskemål skärskådats av momondo.se.
– Efter att ha frågat människor över hela världen har vi hittat intressant fakta om vilken sorts semester människor vill ha. Till exempel föredrar 66 procent att resa med sin partner, medan endast 43 procent helst spenderar semestern med vänner, säger Robin Eriksson, talesperson för momondo i Sverige.

Bokar 69 dagar i förväg

Undersökningen, som genomfördes i januari, visar bland annat att:

• Var fjärde svensk föredrar att spendera pengar på resor,

• En genomsnittlig utlandssemester varar i sju dagar.

• Var tredje resenär delar semesterbilder via sociala medier.

• När resebudgeten måste friseras föredrar 35 procent att spara pengar på shopping medan hälften, 17 procent, hoppar över sightseeing och utflykter.

• I genomsnitt bokar vi resan 69 dagar i förväg där priset för hälften av oss är avgörande faktor för typen av biljett.

• Hotell utomlands bokas 48 dagar i förväg men på hemmaplan räcker det med 22 dagar.

• 59 procent av svenskarna föredrar partner eller make/maka som resesällskap.

• Lika många vill bo på hotell.

Kuala Lumpur på uppgång

Vidare visar genomgången att svensken i år lockas av de pulserande storstäderna i Asien. Bangkok är och förblir den destination vi söker mest på. Kombinationen med varmt klimat, pulserande storstadsliv och prisvärda restauranger är eftertraktat. men också en annan storstad som börjar ta plats, nämligen Kuala Lumpur, Malaysias huvudstad.

– Kuala Lumpur är med inspirerande kultur och storslagna byggnader utan tvekan årets mest trendiga destination. En ökning på 45 procent i sökningar till Kuala Lumpur jämfört med föregående år. Svenskarna lockas av andra storstadsalternativ med varmt klimat och stort utbud av upplevelser, säger Robin Eriksson.

Fotnot: Undersökningen utfördes av Cint på uppdrag av momondo, under perioden 2-12 januari 2017. 1 029 svenskar i åldrarna 18-65 år ingick.

Totalt har undersökningen genomförts bland 24 700 deltagare i 23 länder. Och 400 miljoner sökningar analyserats.